Munanmyyjän vastuu

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Annamaaria
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Tammi 2019, 19:01
Paikkakunta: Sievi

Munanmyyjän vastuu

Viesti Kirjoittaja Annamaaria »

Onko sellaista vai voiko kuka tahansa myydä mitä tahansa munia kenelle vaan? Törmäsin nimittäin tapaukseen jossa myytiin hedemoran siitosmunia, hyvillä itävyystuloksilla. Minä en samoihin lukuihin pääsyt ensinkään. Kun sitten asiaa puitiin tarkemmin niin tämä hyvä itävyys oli todettu naapurin haudonnassa viime syksynä... Uusia munia myyjä ei minulle enää lupaa mutta jatkaa surutta kaupittelua muille hyväuskoisille ja hölmöille ostajille. :smt012
hunski89

Re: Munanmyyjän vastuu

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Kyllä siitosmunia voi kuka vaan myydä kelle vaan.
Täytyy huomioida sekin että postittaessa siitosmunien itävyys voi laskea jopa puoleen, postikuskien ja lajittelulaitteiden pakettia heilutellessa. Joskus paketteja on kuriirit heilutelleet niin kovasti että ilmataskut on siitä vaurioituneet. Ilmataskut voi liikkua hervottomasti elohopean tavoin, ilmatasku voi näyttää kuplamereltä, ilmatasku on voinut revetä koko munan mitalta. Kaikki nuo vaikuttaa munien itävyyteen ja kehittymiseen. Postitetuissa munissa on aina siis oma riskinsä, myös rikkoutuneiden munien lisäksi, se kannattaa ottaa huomioon siitosmunia hankkiessa.

Itselleni tulee aikapaljon munia postituksella ja lähetän itse jonkin verran munia, joskus olen hakenut munat itse paikanpäältä. Mulle postitetuista munista on hyvin itäneet ja kasvaneet, paria kertaa lukuunottamatta. Toisella kerralla olikohan 12:sta kananmunasta meni melkein kaikki kesken, vain kaksi kuoriutui, joista toinen kuoli viikon ikäisenä. Ja toisessa tapauksessa sain viiriäisen munia, joista puolet oli rikki, osa oli mennyt rikki postin kuskauksessa, osassa oli viirujen nokkasuista reijät. Ja ne loput ehjät munat oli melkein kaikki todella paksussa kakkakuorrutteessa. Silloin pisti kyllä ketuttamaan. Laitoin myyjälle viestiä asiasta ja hän lähetti minulle uuden satsin. Itävyyden hän sanoi hyväksi, kun kyselin itävyysprosentteja, sanoi ettei ole laskenut mutta hyvin on itänyt. Itsellä niistä munista iti vain 50%. Mutta viiriäisten munissa on aika yleistä että postitettuna itää vain puolet. Mitä pienempiä munia, sitä herkempiä ovat kuljetuksessa aiheutuvalle heilumiselle. Joskus on mulle postitetut viiriäisenmunat itäny 80-90%.

Jos siitosmunia ottaa postittaen niin kannattaa aina kysyä itävyysprosentit (ja milloin testattu), pakkaustapa (nimimerkillä sain kerran munat niin että olivat munakennossa, jossa hitusen paperia munien ympärillä ja se käärittynä muovipussiin ja osotetarrat kyljessä. Puolethan niistä oli ihan kokkelia ja loput munat kuorrutettu toisten munien sisällöllä) ja jos aikoo teettää kuoriutuvilla jälkikasvua, että ovatko kaikki kuoriutuvat suoria sisaruksia vai voiko olla myös eri sukuisia.

Itävyyteen ja kehittymiseen vaikuttaa myös hautomakoneen säädöt. Jotkut hautomakone merkit on epävarmoja ja heittelevät arvojaan. Ja varsinkin kiinanihmeillä on vaikea hautoa onnistuneesti. Koneeseen kannattaa siis satsata.

Ja onhan niitä ostajiakin monenlaisia. Monilla ollut sellaisia ostajiakin, jotka väittäneet että yhtään ei lähtenyt itämään ja nyt täytyisi saada uudet munat. Sitten kun myyjä on lähtenyt kyselemään koneen merkkiä ja pyytänyt mittamaan lämmön elohopeamittarilla ja kosteuden hiuskosteusmittarilla, niin ei ole ostaja viitsinyt alkaa mittamaan vaan sanonut että kyllä varmasti pitää asetukset paikkansa.
Itsellekin kerran tuli tällainen ostaja vastaan. Hän haki munat kotoani, monta kertaa kerroin mitä itävyysprosentit on olleet juuri hetki sitten testatessa. Toiset munat iti vasta 50%, ja tästä monta kertaa kysyin, että onko nyt ihan varma että haluaa munat vaikka itävyys on vasta puolet. No halusihan hän. Annoin sitten vielä ekstra muniakin, juurikin siksi kun itävyys oli vasta puolet että saisivat useamman tipun kuoriutumaan. Näissä toisissa munissa itävyys oli siis 50% ja toisissa 70%. No kun hän oli saanut haudottua munat, laittoi hän viestiä että täytyisi saada lisää munia maksutta kun ei kuoriutunut kuin puolet niistä 50% itävistä munista ja toisistakaan munista ei kuoriutunut montaa. Hän siis jotenkin kuvitteli että 50%:sti itävistä munista kuoriutuisi enemmän kuin 50%:a :smt012 Ja minullahan ei ollut mitään tietoa millä koneella hautoi ja mitä arvot olivat todellisuudessa. No minä vein hänelle uudet satsit niitä munia maksutta 60km päähän, samalla kun olin menossa hakemaan toisaalta itselle viiriäiskanoja lisää. Mutta toista kertaa en hänelle munia myy. Enkä myy kenellekkään enää alle 60%:ia itäviä munia, vaikka kuinka sanoisivat että ei haittaa ja haluavat munat silti. Ja itse testaan munien itävyydet lähes joka kuukausi tai joka toinen kuukausi ja aina jos parviin on tullut jotain muutoksia, ihan että pystyy sanomaan mitä se itävyys on ja tiedän itsekin mitä itävyys on, jos vaikka lähetän 90%:sta itäviä munia ja niistä aletaankin väittämään ettei yhtään kuoriutunut, niin tietää että luultavasti kärkytään vaan lisää munia ilmatteeksi.

Viime syksynä lähettelin viiriäistenmunia aika monelle ja laitoin sitten ihan mielenkiinnosta viestiä kaikille että kuinka hyvä itävyys oli, jotta tiedän paljonko se on laskenut postituksesta johtuen. No sitten parista paikasta vastattiinkin että yksi vain yritti kuoriutua/kuoriutui. No kysyin tietenkin että mikä kone, paljonko kosteus ja paljonko lämpö. Nehän oli sitten haudottu aivan järkyttävillä kosteuksilla kun ei oltu viitsitty etsiä netistä tietoa oikeista arvoista vaan haudottu ensimmäisillä löytyneillä kananmunien haudontaohjeilla, joka oli ihan päin honkia. Kosteuksia oli tyyliin pidetty haudonnan aikana 60-65% ja kuoriutuessa 70-75%. No turvonnu ja hukkunuthan ne oli muniin, viiriäisille nuo luvut on aivan liikaa, myös kanoille on aivan liikaa.
Nykyään sitten koitan kysellä onko tietoinen oikeista haudonta-arvoista vai tarviiko ohjeistusta. Tai linkkaan osoitteen josta löytää pätevämmät haudonta ohjeet ja tipujen hoito-ohjeet.

Nii juu ja kerran eräs kyseli facebookissa että miksiköhän hänen lähettämistään ankanmunista yksikään ei ollut lähtenyt kehittymään vaikka kaikki munat on hedelmöitettyjä. No lopulta selvisi, että tämä munien myyjä luuli että kaikki munat on automaattisesti hedelmöittyneitä koska ukko polkee ja munien keltuaisissa on valkoinen täplä. Ei ollut siis testihautonut. Lopulta avasi ankanmunia ohjeistuksen mukaan ja otti kuvat niistä valkoisesta täplistä. Kaikki oli hedelmöittämättömiä. Häntä sitten ohjeistettiin että se valkonen täplä ei vielä tarkota sitä että on hedelmöittynyt, sitten kun täplän ympärillä on valkoinen donitsi niin sitten ovat hedelmöittyneitä.
Että ei ne myyjätkään aina ole kartalla.
Myyjää valitessakin kannattaa ehkä ennemmin suosia niitä joilta tietää muidenkin tilanneen ja tilaavan munia.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Munanmyyjän vastuu

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Myyjän vastuulla on testata munien itävyys, lähettää tarpeeksi tuoreita munia jotka pakataan huolellisesti ja lähetetään alkuviikosta jotta munat ehtivät hyvin perille eivätkä jää seisomaan jonnekin viikonlopun yli.
Kuten hunskikin totesi munien itävyys heikentyy huomattavasti postissa. 50 % itävyys on postimunissa ihan ok vaikka se kotona voi olla hyvinkin 80 tai 90. Vaikka ne munat hakee itse paikan päältä niin automatkakin heikentää itävyyttä. Postimunat voivat kuitenkin itää ja kuoriutua ihan hyvilläkin tuloksilla, ei sekään harvinaista ole mutta arpapeliä se on aina ja nollatuloksiakin tulee. Munia kannattaa siis tilata tarpeeksi. Mä tilaan aina kananmunia koneen täyteen (24 kpl) ja viirunmunia vähintään 40 jotta saan varmasti ne kaksi kukkoa jotka tarvitsen.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin