Onko teillä yritys?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ruusunen
nuorikko
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Touko 2014, 11:58

Onko teillä yritys?

Viesti Kirjoittaja Ruusunen »

En löytänyt hakutoiminnolla tähän kysymykseen vastausta, joten aloitan uuden ketjun.

Siis onko teillä, jotka säännöllisesti myytte vaikka vähänkin kananmunia, yritys perustettuna? Kun meillä alkaisi olla muutamia tilan tuotteiden ostajia, ei paljoa mutta kuitenkin ehkä säännöllisesti jotain ostavia. Ja mietin,onko pientäkin myyntiä varten perustettava yritys. Sen tiedän, että ALV vapaata on ilmeisesti myynti 10000€ asti.
Maatiaiskanoja ja -kukkoja
Vuohia ja lampaita, lapinlehmä poikineen
Koira, neitokakaduja, kissoja, poni ja hevonen
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Onko teillä yritys?

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Sen verran vinkkaan, että myynnistähän vähennetään kulut; ruuat, lämmitys, valaistus, kanojen hankinnat, kuivikkeet, häkit, kopit ym tilat. En ole itse edes uskaltanut laskea tämänhetkisiä vuosikuluja, mutta ei ole tulojakaan. Sanon kyselijöille että hyvä harrastus maksaa.
Aika paljon saa myydä munia, että jää voitolle, mutta kyllä se on mahdollista, kai?

TÄMÄ TARINA ON TOSI: Aloittaessani kanaharrastuksen, jouduin tekemään selvitystä verottajalle, kiitos kateellisten naapureiden :smt021 .
Tein kuluista selvityksen; 7 kanaa ja kukko. HUOM: 7 KANAA ja KUKKO ja jouduin tekemään maatalousveroilmoituksen sakon uhalla :smt017

Muistaakseni, kun olin eritellyt vuoden piimäpurkit, makaroonit, kaalit ja porkkanat, rehut, kaurat, kalkit, vitamiinit ym. ym. lapiot ja ämpärit, käsineet, tarhat ja lämmitykset, heinät ja pehkut, kuluja oli 3600 € tappiota, tulot 0 €. En saanut koskaan verottajalta veropäätöstä, saati palautuksia. Laitoin liitteeksi kuvan kanoista, jotka olin hakenut tehotuotannon jälkeen 10 eurolla. Aika räättejä olivat alkuun :smt010. Minun maataloustoiminta!!
Huumorilla mennään ja jatketaan kivaa harrastusta :smt040
PS: Kananmunia ei ole koskaan riittänyt naapureille asti :smt018
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Ruusunen
nuorikko
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Touko 2014, 11:58

Re: Onko teillä yritys?

Viesti Kirjoittaja Ruusunen »

Juu, Riepukka, niinhän se on, että voittoa tuskin syntyy pelkällä munien myynnillä :smt002 Mutta olemme pohtineet, että kaikki tulo on kotiin päin ja auttaa menojen suhteen. Nyt alkaa meillä olla pieni rinki lähistön perheitä, jotka olisivat kiinnostuneet munista sekä vuohenmaidostamme. Yhdessä näistä tulisi ehkä jokunen kymppi kuussa, joilla voisi ostaa vaikka kananrehua. Mutta tosiaan, tarvitseeko kaikkeen - pieneenkin - myyntiin olla jonkinsortin yritys olemassa?! Verottajalle pitäisi kyllä kaikki tulo periaatteessa tietojenki mukaan ilmoittaa oli yritystä tai ei.

Oikein maatalousveroilmoitus sakon uhalla tuli sinulle eteen, voi että :shock: Pykäliä ja byrokratiaa täällä Suomessa ainakin on riittämiin! Olisivat nyt lähettäneet sinulle kiitokset perusteellisesta selvityksestä ja mukavista kanojen kuvista!
Maatiaiskanoja ja -kukkoja
Vuohia ja lampaita, lapinlehmä poikineen
Koira, neitokakaduja, kissoja, poni ja hevonen
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Onko teillä yritys?

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Tuo on totta, että kuluja olis kiva vähän kattaa tuloilla. :smt045 Itse en enää ole työelämässä, en senkään takia ole asiaa paljon miettinyt. Mitenkähän tämä uusi tulorekisteri vaikuttaa asiaan?
Riippuen jokaisen omasta työtilanteesta, siihen vaikuttaa varmaan moni asia. Toimiiko sivutoimisena, päivärahan saaja voi ehkä toimia sovitetulla päivärahalla ym.ym. olisko helpoin tapa toimia toiminimellä ja ilmoittaa tulot ja menot.
Kuvioihin tulee varmaan kaikki lupa- ja tarkastusasiat; Eläin, elintarvike ja tuotantotilat, ym. ym. En tiedä, onko olemassa jotain tulorajaa tällasessa toiminnassa, jotta ei tarvitse lähteä täysillä lupaviidakkoon? Tai katsotaanko heti täysin yrittäjäksi, vaikkei saisikaan toiminnalla tuloja elämiseen. Onko itsellä jokin turva sen varalle.
Jo toimijat varmaan tietää nämä asiat oikeasti. Tämä ei ole "tositietoa", :smt017 vaan pohdiskelin asiaa, mitkä asiat mm. voisi ehkä vaikuttaa yritystoimintaan.
Tämä on mielenkiintoinen asia. Kirjoittele päivityksiä, kun saat selville, miten homma toimii. :smt001

PS. Entäs nämä suoramyyntipisteet. Tarviiko ainoastaan salmonella testin? (toki tilat täytyy olla ok) Osuuskunnat taitaa olla helpoin tapa toimia :smt023 Meilläpäin on suoramyyntipiste, jossa on kananmunia myynnissä, myös ternimaitoa, leivonnaisia ja käsitöitä. Toki sinne menee %.t myynnistä.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Onko teillä yritys?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Muakin kiinnostaisi kovasti tietää, mitä byrokratiaa pienimuotoisessa munien myynnissä on. Kysyntää ilmeisesti olisi. Aika moni on multakin kysynyt myynkö munia, kun ovat kuulleet, että meillä on kanoja. Jos munia on tullut yli oman tarpeen, olen tähän saakka antanut niitä ilmaiseksi ystäville tai vienyt vaikkapa tuliaisina.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko teillä yritys?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tässä linkki tuoreeseen verottajan tekstiin:
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohj ... otuksessa/
Kannattaa lukaista läpi ne kohdat, joissa on otsikkona “harrastustoiminta”.

Omaan (vanhaan) harrastuskokemukseen perustuvaa:
Jos kirjaa tulot ja menot (kuitit talteen!), huomaa aika pian, että toiminta on tappiollista. Eli verotettavaa tuloa ei ole. Jos toiminta joskus tulevaisuudessa rupeaisi tuottamaan, niin takavuosien kulut otettaisiin huomioon.


Muoks: riepukan tositarina on kyllä uskomattoman hyvä esimerkki Suomen byrokratiasta :smt044
Ruusunen
nuorikko
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Touko 2014, 11:58

Re: Onko teillä yritys?

Viesti Kirjoittaja Ruusunen »

HiltaHelikopterin linkki oli hyvä! Tosin jossain kohden saattaisi tappiotakin tuottava pienimuotoinen eläinten kasvatus/tuotteiden myynti olla maatilatoimintaa verotuksen kannalta. Joka tapauksessa sekä harrastustoiminnassa että maatilataloudessa pitäisi varmuuden vuoksi tehdä muistiinpanoja tulooista ja menoista verottajaa varten, sitä en tiennyt! Niillä saa sitten tarpeen mukaan osoitettua sen, että onko vain harrastus vaiko maatilatuloa tms.

Mutta edelleenkään en oikein ymmärrä, tarvitseeko perustaa papereilla ja perustamiskokouksilla ym. oikein yritys vai voiko vain touhuilla, kasvattaa kanoja ja myydä munia, maksaa veroja jos tarvitsee, mutta ilman että on tmi/Ky/Avoin yhtiö tai Oy?!? Yrityksen perustaminenhan on ihan oma juttunsa, vaatii paperityötä ja päätöksiä, nimen jne. :smt017
Maatiaiskanoja ja -kukkoja
Vuohia ja lampaita, lapinlehmä poikineen
Koira, neitokakaduja, kissoja, poni ja hevonen
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Onko teillä yritys?

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Mielenkiintoinen kysymys! Sikälis minun kohdallani, että viime viikolla tein salmonellatestin sen takia, että jospa myisin jokusen munan kesän tullen paikallisella iltatorilla. Kun ilmeisesti saavat niin hyvää ruokaa ja hoitoa nuo kanat jotta munivat oikein urakalla. Kukosta ja kanasta, lahjaksi saamastani ikivanhasta pariskunnasta tuo katras on vuosien aikaan kasvanut eri tavoin. Eniten ihan omien kanojen kasvattamista poikueista. Myös muutamia olen hautomakoneella uteliaisuuttani hautonut ja onpa jokunen tutun tuttu tupannut minulle pikku parvensa kun on halunnut niistä eroon.
En ole myynyt yhtään munaa, vaan antanut välillä harrastusporukassa jakoon enemmänkin. Ja naapureille sun muille sukulaisille myös.
Mikä hauskinta olen silti joutunut kadehtimisen kohteeksikin. ---sinä saat noista munistasi varmaan aika hyvää hintaa, kun ovat ihan luomu ja pläp, pläp, plää munia?
Mikäs siinä muu auttaa kuin lisätä vettä myllyyn. :smt020 Kas, kun tuo raha ei ole minulle koskaan merkinnyt suurempia eikä tavarakaan. Olen varautunut verottajan kyselyyn myös, mutta hiljaista on ollut, toistaiseksi. :smt024
Mitään yritystä en aio, eikä tarvitse perustaa. Pienimuotoista torimyyntiä saa harrastaa, tietysti kuitit ja muutakin kirjanpitoa on hyvä pitää, että on sitten näyttää matkakulut ja kananruokakuitit, saapas ja talikko-ostot ym. Meillä on sikälis helppoa, että miehellä on pikku maatila jonka hoidosta hän on eläkkeellä, mutta silti täytyy tehdä veroilmoitus jos vaikka myy puita. Vaikka ei meillä ole isommin metsää eikä peltoakaan. Minä olen ihan tavallisella eläkkeellä omasta hommastani. Ja josta eläkkeestä minä tätä kanaharrastusta rahoitan.
Ovat ne kyllä aika mukavia nuo oman kanaparven munat. Kun on pieniä ja isoja, melkein pyöreitä ja pitkulaisia. Ruskeita, valkoisia ja vihreitä. Kesällä joku pyöräytti ihan punertaviakin munia, mutta niitä en nyt ole enää löytänyt. Pieni epäilys on, onko joku peijooni munannokkija erikoistunut ja kyttää juurikin niitä?
Kirjoitelkaapa aikomuksistanne ja toteutuneistakin munanmyynnistä ja muista hurjista liiketoimista. Varsinkin jos olette saaneet ns. voittoa :smt041
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Onko teillä yritys?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Voittoa ei ole tullut kun ylimääräisiä munia on annettu tutuille ilmaiseksi mutta vähän hyvitystä kun on ollut sellaista vaihtokauppaa,munia annettu ja saatu kaffe tai keksipaketti.
Maatalouden veroilmoituksen tein tänäkin vuonna.Munien myyntituloja ei ollut niin kanaverkon,täysrehujen ym. menoja en voinut vähentää.Verottaja katsoo pelkäksi harrastukseksi.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko teillä yritys?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jos arvioidut tulot on muutaman kympin kuussa, niin vuositasolla siitä kertyy muutaman satasen tulot. Työtönkin saa tienata 300/kk (brutto), eikä se vähennä työttömyystukea. En kyllä lähtisi perustamaan yritystä…byrokratiaa riittää muutenkin :smt047

Pitää hoitaa eläinten ja pitopaikan rekisteröinnit, eläinluettelot, salmonellatestit ja ulkonapitoilmoitukset…

Ja tosiaan kannattaa pitää kirjanpito ajan tasalla, ettei sen kateellisen naapurin ilmoituksen perusteella joudu esim. arvioverotettavaksi :jerk:
Vastaa Viestiin