Gallup: päivittäinen lempiaskareesi sekä inhokkiaskareesi kanalassa?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Gallup: päivittäinen lempiaskareesi sekä inhokkiaskareesi kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Laitetaanpa syksyisen lauantain iloksi pieni gallup. :) Mistä päivittäisestä kanala-askareesta eniten tykkäät? Entä mitä kaikista eniten inhoat?

Musta on kaikista tylsintä tiskata juoma-automaatteja. Voisin vaikka maksaa, että joku tekisi sen mun puolesta. :smt005 Meillä on kanalassa kolme juoma-automaattia (yhteensä niitä on kuusi, kolme on aina kuivumassa) ja tiskaan ne joka päivä. Laskin yksi päivä siinä tiskatessani, että olen tehnyt sen homman jo tuhansia kertoja! Ei ihme, että välillä ottaa päähän. Mun mies onneksi tietää tämän, ja hän on keksinyt, että jos hän haluaa välillä erityisesti ilahduttaa hän käy hoitamassa sen tiskaamisen mun puolesta. :smt049

Kaikista ihaninta taas on kerätä munat. Vielä kaikkien näiden vuosienkin jälkeen mulle leviää ääliömäinen hymy naamalle aina kun huomaan, että kanat ovat munineet. :)
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Gallup: päivittäinen lempiaskareesi sekä inhokkiaskareesi kanalassa?

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Kyllä olen samoilla linjoilla. Ruoka-astioiden pesu kyllä tympii välillä :smt019 . Minulla on kuusi eri parvea ja sen tietää, että astioita on aina tiskattavana. Varsinkin talvella niiden esipesu on haastavaa, kun kanalaan ei tule juokseva vettä. Ne on tuotava sisälle ellei ole nuoskalunta. Sitten ne pestään lopuksi koneessa.
Munien keruu se on tämän touhun suola. Joka päivä lasketaan innolla montako munaa tuli ja kuka ne on muninut :smt041 .
Toinen mieltä lämmittävä tilanne on kun kanat kylpevät puhtaissa puruissa. Laitan niille puhdasta purua ja hiekkaa kerta viikkoon kylpyä varten. Vaikka olisin suunnitellut, että jaan työtä viikon eri päiville niin, että toisena päivänä laitetaan yhdelle parvelle jne. Kun ensimmäiset alkavat kylpemään ja toiset kuuntelevat sitä tyytyväistä kurinaa, on minun laitettava seuraavalle parvelle jne. :smt045. Siinä vaiheesa laittaa mielellään puhtaita puruja. On eri asia siivota päivittäin orsien alustoja :smt012 .
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Gallup: päivittäinen lempiaskareesi sekä inhokkiaskareesi kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minunkin lempiaskare kaikkien vuosien jälkeen on munien keruu ja inhokkihommakin on sama kuin Aleksandralla mutta lisään siihen vielä ruokinta-automaattien pesun. Ja minulla on vain yksi parvi, tosin viiriäisiä on lisäksi vielä kahdessa häkissä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Gallup: päivittäinen lempiaskareesi sekä inhokkiaskareesi kanalassa?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

En minäkään tykkää siivoamisesta,tiskaamisesta enkä mistään kanalan töistä.Ruokintaan on pitänyt vähän panostaa että saa maukkaita munia.Tykkään katsoa kanaparven touhuja missä on hienon värisiä maatiaiskanoja ja komea kukko.

Tämä menee ohi aiheen,ihailen muitakin kanalintuja,varsinkin Ferdinand von Wrightin maalauksissa olevia metsäkanalintuja.Yksi Ferdinandin maalaus on ollut varmaankin yksityisomistuksessa kun siitä ei ole ollut kuvia täällä netissä vaikka paljon olen etsinyt.Nyt sen löysin.Ihailn tätä melkeinpä enempi kuin taistelevia metsoja.Tässä on sitä silmäniloa https://petterihautamaa.kuvat.fi/kuvat/ ... 0996-2.JPG
Tässä toinen maalaus,on ollut pakkasyö,järvi jäässä,maa kuurassa ja valkeat metsäkanat.https://petterihautamaa.kuvat.fi/kuvat/ ... 0960-2.JPG
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Gallup: päivittäinen lempiaskareesi sekä inhokkiaskareesi kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Toisin kuin kukkopoika, mä puolestani tykkään lähes kaikista kanalatöistä. Siivoaminen on ihan mukavaa, samoin lantatyöt. Ja vaikkapa se riepukan mainitsema kylpyjen laitto. Kaikkea näitä tehdessä voi samalla seurustella kanojen kanssa ja jutella niille mukavia. :) Jostain syystä ruoka-automaattien pesukaan ei mun mielestä ole yhtä kurjaa kuin niiden :smt013 juoma-astioiden. :)
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Gallup: päivittäinen lempiaskareesi sekä inhokkiaskareesi kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Jos pitää valita niin mä pesen ennemmin juoma-automaatteja kuin ruoka-automaatteja, vaikka niitä juoma-automaatteja pitää hinkata useammin kuin ruoka-automaattia. Varsinkin kun mulla on erittäin helposti pestävät juoma-automaatit. Viirujen juoma-automaatit pesen koneessa. Ruoka-astioiden pesukin on kamalaa, niitä onneksi on vain talvikuukausina.
Kanakopin siivoaminen on helppoa varsinkin kun vertaa vuohien tilan siivoamiseen. Muutenkin kananpito on helppoa kun on pieni parvi ja kesällä pari kymmentä tipua. Ensi kesänä kanalan siivoamisen pitäisi vielä huomattavasti helpottua kun nykyisen maalattian sijasta tuleeah niin ihanan tasainen betonilattia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Gallup: päivittäinen lempiaskareesi sekä inhokkiaskareesi kanalassa?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Kanalan siivoaminen kuulostaa meikäläisestä tylsältä vaikka se on tosi helppoa.Ennen oli parsinavetta ja lantakouru,siinä piti joka päivä aamuin illoin eri lailla mättää paskaa.
Kanalassa on betonilattia ja siinä reilusti heinän ja olen silppua,ei tarvitse siivota joka päivä eikä joka toinenkaan.Nyt pitää ennen talvea kärrätä entiset murat pois ja lattia lakaista perusteellisesti.Sitten uudet kuivikkeet ja taas mennään monta viikkoa ilman siivoamista.Kanalassa on kuiva ilma,ei ole mitään kosteusongelmia.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Gallup: päivittäinen lempiaskareesi sekä inhokkiaskareesi kanalassa?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Minä myös koen kanalassa työ hommien kanssa mielekkääksi :smt045 sen verran pieni tuo porukka vaikka kyllä väliin sottaisia.
Aamuisin käyn viemässä ruoat ja toivotan hyvät huomenet ja saan aina mukavat kotkotukset vastaan :smt043
päivällä siivoilen yleensä ja putsaan portaat ja tasot sekä laitan tarpeen mukaan purua niille helpottaa siivottavia pintoja.
Ruokakupit tarpeen mukaan pesen 1-2 krt viikossa ja vaihdan puhtaat vedet päivittäin. Talvella on pestävä sisätiloissa kun putket otetaan talveksi ovensuusta pois.
Pesät ovat olleet aina siistit joten sieltä munien keräystä päivittäin josta tulee hyvä mieli ja tiedän kuka on muninut minkäkin munan ja siitä kiitän ( juttelen kanalle). Myös jos tarpeen otan lattialta haravalla isommat roskat pois ( syntyy kun syövät nyt punajuuren/ sellerin lehtiä niin varsia jää lattialle) Milleillä on niin isot kinnersulat niin mukavampi liikkua. Meillä on petonilattia ja siinä purua/ turvetta eikä kovin paljon keräänny roskaa.
Joka syksy pesen ja maalaan seinät ja ei mene kun muutama viikko kun seinille roiskuu orsilta, mutta itse tykkään siivoilla ja samalla seurustella porukan kanssa. Siinä hyö kotkottaa omat päivän asiansa ja meillä on väliin tosi hauskaa yhdessä kun joskus kaikilla on yhtä aikaa asiaa :smt043 istun jakkaralla keskellä porukkaa. Sylliin pyrkii Olivia ja Olga sekä heillä on ilta rituaali minun kanssa kun pitää kädestä iltapala antaa ja heillä on aina tosi paljon kerrottavaa. Samoin koen olevani kukko kuiskaaja :smt056 kun väliin kukoilla syli vuoro niin jutellessa hiljaa heille ja kun rapsuttaa höyhenien alta niin nukahtavat eivätkä välitä ympärillä olevista kanoistaan sillä hetkellä omaan tahtiin sitten pyrkivät lattialle.
Illalla ennen kuin valot sammuu käyn vielä katsomassa että kaiki on hyvin ja toivotan hyvät yöt kun pistän oven kiinni on täysi hiljaisuus.
Nämä sekä muutkin hetket saavat päivän tuntumaan mukavilta eikä työt rasita vaikka joskus aika krempassa kunnossa olen kanalaan mennyt, mutta kyllä tämä porukka hellyttää mielen ja kun siinä sivussa paikat saa siivottua.
Minulle on ollut eläimet voimavarani :smt055 ei koskaan rasite vaan iloa tuovat
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Gallup: päivittäinen lempiaskareesi sekä inhokkiaskareesi kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Hyvin sanottu, mimmu: kanat ovat voimavara. Niiden kanssa puuhatessa murheet unohtuvat ja omat akut latautuvat. :smt001
SiniS

Re: Gallup: päivittäinen lempiaskareesi sekä inhokkiaskareesi kanalassa?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Navetalla sen paskan kanssa saa lapata niin paljon, että muutama kanankakkare ei tunnu enää missään :smt003 ja koska mulla on sellainen luksus kanalassa, kun juokseva lämmin vesi, niin tiskaushommat ei oo syvältä nekään. Ulkotarhaan siivouksen jälkeen lisähiekan (hiekkapohja) vieminen on hieman tympeää, jos se pitää tehdä kottikärrypelillä, mutta yleensä mulla on traktori ja kauha, siitä saa vaan nakella lapiolla. Täydellisessä maailmassa hiekat sais kipata tarhaan suoraan kauhasta, mutta näillä mennään. Munien keruu on homman suola, samoin ihan vaan seurustelu. Kanala on mun zen-pyhättö , sieltä mä saan kerta toisensa jälkeen rauhan ja hyvän mielen. Oliko se viime viikolla kun riideltiin miehen kanssa jostain todella tyhmästä, niin painelin kahvikupillisen kanssa kanalaan ja tulin puolen tunnin päästä hyvällä tuulella ja rauhoittuneena takas tupaan.
Vastaa Viestiin