Naapuri paniikissa kanoista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Esa Gee
muna

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Esa Gee » 18 Heinä 2018, 11:10

Alkuperäiselle kirjoittajalle.

Mainitaanko yhtiöjärjestyksessä, että piha on osakkaan hallinnassa ? Jos ei, niin se yksiselitteisesti on taloyhtö joka päättää mitä siellä touhutaan.

Vaikka yhtiöjärjestyksessä olisikin, että piha on osakkaan hallinnassa, niin ei sinne mitä tahansa voi rakentaa.( edelleenkään se ei ole omistuksessasi, vaan hallinnassasi)

Yhtiöllä tai toisella osakkaalla on oikeus kieltää muutostyö kokonaan ainoastaan, jos haittaa tai vahinkoa ei olisi mahdollista kokonaan poistaa ja on kohtuutonta edellyttää suostumuksen antamista edes korvausta vastaan. Haitan arvioinnissa rakennuksen ulkonäköön vaikuttavaan muutokseen rinnastetaan myös osakkeenomistajahallinnassa olevalle pihalle tai parvekkeelle tehtävät laitteet ja rakennelmat, jotka vaikuttavat olennaisesti kiinteistön ulkonäköön. (hallituksen esitys 24/2009 vp, s. 103)

Toivottavasti sulla on sitä rahaa, siitä ne jurristit tykkää. He ovatkin niitä ainoita, jotka varmasti käräjillä pärjäävät.

Esa Gee
muna

Viesti Kirjoittaja Esa Gee » 21 Heinä 2018, 00:04

Alkuperäiselle kirjoittajalle ja neuvojille:

Joku kirjoitti:
Ihmeelliseltä kuulostaa myös tuo valokuvaus. En tiedä onko se laitonta, koska ihmisiä ei ilmeisesti kuvissa näkynyt. Ei liene ollut salakatselua mutta ehkä kotirauhan rikkomista silti?

Kysymykseni kuuluu
Meinaatteko tosissanne, ettei taloyhtiön pihasta saisi kuvaa ottaa. Yleiseltä tieltä/alueelta ainakin saa kuvata niin paljon kuin napa ruskaa oli siellä ihmisiä eli ei.
Talossa asuva osakas saa varmasti yhtiön pihasta kuvia ottaa.

Muutenhan etuovi piste comi yms asunnonmyynti palstat olisivat yhtä kotirauhan rikkomista aina taloyhtiön kohdalla.

Toki se hyviin tapoihin kuuluu lupa pyytää, vaikkei sitä välttämättä tarvitsisikaan. Ihan normaalia asumisetikettiä ja toisten huomioon ottamista taloyhtiössä.

HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri » 21 Heinä 2018, 19:02

Esa Gee kirjoitti:
17 Heinä 2018, 22:57
Jos minä kaljatölkki kädessä alan kiekumaan keskellä yötä kaava-alueella, niin pahnoillehan sitä lähdetään. Ei ole eläinoikeuksia suojana, vaikka kuinka änkyttäisi lajityypilliseksi käytökseksi.
^Tämä on kerrassaan mainio lausunto! :biggrin:

Eläinten pitoon kaava-alueella on tullut semmoinen muutos, että terveydensuojeluviranomaisille ei tarvitse tehdä ilmoitusta.
https://www.lappeenranta.fi/fi/Palvelut ... inten-pito

1994: 13 §
Ilmoitusvelvollisuus
Toiminnanharjoittajan on tehtävä hyvissä ajoin ennen toiminnan aloittamista kirjallinen ilmoitus kunnan terveydensuojeluviranomaiselle seuraavista toiminnoista
...
5) eläinten pitoon tarkoitetun rakennuksen tai aitauksen sijoittamisesta tai käyttöönotosta asema- tai rakennuskaava-alueelle
...

11.11.2016: 13 §
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... uojelulaki

Tässä yksi esimerkki vanhan lain aikaisista vaatimuksista: "Asemakaava-alueella tulee lisäksi tehdä ilmoitus terveydensuojeluviranomaiselle, mikäli kesäkanoja on yli kuusi. Yksikin kukko sekä kanojen ympärivuotinen pito edellyttävät myös ilmoitusta. Ilmoituksesta tulee ilmetä eläinsuojan ja ulkotarhan sijainti, koko ja rakenne, kanojen (ja kukkojen) lukumäärä, miten ulosteet ja kuivikkeet hävitetään sekä ylläpitäjän yhteystiedot. Vapaamuotoisen ilmoituksen liitteeksi toimitetaan naapureiden suostumus asiaan. Kouvolassa ja Iitissä ilmoitus tehdään Kouvolan terveysvalvontaan ymparistopalvelut(a)kouvola.fi."
Tonja, p: 046 666 5106 sp: tonjaätnettipistefi

Mirkka
muna

Viesti Kirjoittaja Mirkka » 31 Heinä 2018, 12:21

Tilanne ei ole näin "yksiselitteinen". Lain mukaan muut osakkaat eivät voi tehdä päätöksiä kohtelemalla yhtä osakasta epätasa-arvoisesti muihin nähden. Minun tilanteessani kyse on juuri tästä: toisten asuntojen pihoilla on jos jonkinmoista kissa- ja koiratarhaa. Ainoastaan minun kanatarhaani ollaan kieltämässä, koska kanahan ei voi olla lemmikki. Siksi yhtiökokouksessa tehty päätös on täysin lainvastainen.

Mitä tulee kuvaamiseen, kuvia ei nimenomaan ole otettu "vain" kadulta vaan naapurit ovat kuvanneet minun pihaani ikkunoistaan ja parvekkeiltaan eli kyse on aika lailla erilaisesta toiminnasta kuin asuntokaupoissa tai edes Google-autosta kuvaamisessa. Siitähän minulla ei ollut tietoa, näkyykö kuvissa perheenjäseniäni tai vieraitani, koska minulle ei ole niitä kuvia näytetty vaan ne kiersivät taloyhtiön hallituksen jäsenien sähköposteissa.

Mitä rahaan tulee, olen niin hyvissä väleissä perheeni ja sukuni kanssa, etteivät he velota minua palveluksistaan.

Goodman
kana

Viesti Kirjoittaja Goodman » 31 Heinä 2018, 23:21

Vähän pitää sohaista muurahaispesään. Kanat lasketaan tuotantoeläimiksi, joten niiden rinnastaminen lemmikkeihin, kuten kissaan tai koiraan ei käy. En voi pitää rivitalossa lehmää ”lemmikkinä”. Jos raastupaan joudutte, niin asianajajen palkkiot pyörivät tuhansissa, kiva, jos sukulaiset eivät veloita siitä mitään. Yksiselitteisesti: kanat eivät minusta kuulu rivitalon pihaan!

kukkopoika
mille fleur

Viesti Kirjoittaja kukkopoika » 01 Elo 2018, 08:30

Minäkin jatkan keskustelua.Kysyitkö Mirkka ennen kanojen tuloa naapureiden mielipidettä kanojen pitämiseen?Tuliko kanat yllätyksenä naapureille?
Jos lupa ym. asiat ovat kunnossa niin onko tämä loppupeleissä naapurien kanssa sovittava asia.Nykyään on paljon kanoja taajama-alueella vaikka kana luokitellaan tuotantoeläimeksi.

SiniS
mille fleur

Viesti Kirjoittaja SiniS » 01 Elo 2018, 14:02

Eriarvoista kohtelua tuo on, jos muiden asuntojen pihassa on koira- ja kissatarhoja. Eli niidenkin pitäisi yhtä lailla muiden asukkaiden mielestä rumentaa pihaa. Lupa-asiat on plakkarissa, eli mun maalaisjärjellä tuossa ei pitäis kenelläkään olla nokan koputtamista.
Lehmiä, koiria, kissoja ja kanoja (orpington, maatiainen, ayam cemani)

Mirkka
muna

Viesti Kirjoittaja Mirkka » 01 Elo 2018, 14:13

Evira luokittelee neljä kanaani seura- ja harrastuseläimiksi, ei tuotantoeläimiksi.

kukkopoika
mille fleur

Viesti Kirjoittaja kukkopoika » 01 Elo 2018, 18:22

Minua rupesi kiinnostamaan milloin kanat luokitellaan seura-ja harrastuseläimiksi? (kertokaa viisaammat)
Ihan huvikseen googletin niin Helsingin kaupungin sivuilla sanotaan,kanat luokitellaan aina tuotantoeläimiksi.

Vastaa Viestiin