Yksi kana

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Yksi kana

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Tuosta Janskun keskustelusta heräsi kysymys,onko kennelläkään kokemusta yhden kanan pidosta?Yleensä mielletään ,kana ei voi elää yksin,pitää olla ainakin pieni parvi.
Miten yksin elävä kana "oireilee"?
Muut kotieläimet,hevonen ,lehmä ja sika ovat ennen vanhaan(varmaan vieläkin)joutuneet monessa mökissä ja talossakin olemaan yksin vaikka ovat laumaeläimiä.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Yksi kana

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Minulla oli monta vuotta yksi kana. Musta, ihan kokonaan jopa heltta ja taisi silmätkin olla mustat.
Sen vanhemmat olivat minulla monta vuotta, kun muuan lomittaja toi ne lahjaksi. :shock: Hänen oli käsketty ne toisessa paikassa tappaa, ja niinpä hän lupasi ottaa ne itselleen mutta oli jo silloin päättänyt että tuokin ne minulle. Ne olivat vanhoja eikä kanakaan muninut, kukko joskus sentään kiekui. Ne asuivat navetassa isossa puusaavissa josta lensivät ikkunoille syömään kärpäset ja katonrajan hämähäkit. Silloin vielä sai kanoja olla lehmien kanssa samassa tilassa.
Eräänä syksynä huomasin, että kukko kulkee pihalla yksin. Arvelin että kanan on jokin peto, haukka tai kettu tai minkki siepannut. Se siitä sitten ajattelin, kauankohan kukko jaksaa leskenä elellä?
Eräänä pakkaspäivän iltana menin suuliin haeskelemaan kapan mittaa. Heittelin tieltäni tyhjiä paperisäkkejä:" Jossain täällä sen pitäisi olla"
Nurkasta kuului vikinää: Rotta perskules!
Ei mikään rotta, kanaemo sietä tuli ja ohjasi siipensä alla yhtä pikimustaa tipua. Ylpeänä se värisytti siipiään minulle, katsoppas mitä minulla on.

Tipu oli kana ja ihan musta, periytyi ties mistä kaukaa. Emokana ja kukko olivat sellaisia punaruskean kirjavia, vain vähän mustaa jossain kohtaa. Kaksi kesää ainakin minulla siis oli kolmen siivekkään lauma kunnes kukko ja kana heittivät henkensä viikon välein tammi-halmikuussa, kuolivat iha nvanhuuteen. Ensin lakkasivat syömästä sitten juomasta ja lopulta kuihtuivat pois. Mutta musta kana oli minulla monta vuotta, siitä tuli niin rohkea, että se kulki pitkin navettaa ja lämmitteli makaavan lehmän päällä siivet levällään. Se ei kovasti muninut, vain munan silloin toisen tällöin. Mutta kun näin oli tapahtunut se ylpeänä esitteli jokaisen munan heti kun vaan menin navettaan. Lensi myös olkapäälleni aika kaukaakin. Kerran kun oli seminologi ja kana lehahti olalleni tämä ammattimies pelästyi: Pe....le mitävärten sulla on täällä korppi? Luuli tosissaan sitä mustaa pientä kanaa ensin korpiksi. Annoin sitten hänelle pari korpinmunaa lepyttelyksi.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksi kana

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

pikkupi: ihana kirjoitus :smt050
rilla

Re: Yksi kana

Viesti Kirjoittaja rilla »

Melkein tuli kyynel silmäkulmaan!
Ei kai se mitenkään toivottavaa ole. Se yksinäinen kana tai kukko.

Mut oli meilläkin aikoinaan yksi vanha yksisilmäinen kana pari vuotta.
Se piti illalla nostaa orrelle ja aamulla pois.
Lehmien seassa kuljeskeli ja napsi herkkupaloja.

Lypsyn jälkeen sai lämmintä maitoa siinä kun navettakissakin.
Hänen loppunsa oli traumaattinen.
Orrelle nostaminen oli unohtunu illalla. Hän oli itse yrittänyt lentää ja putosi matkalla vesisaaviin.

Juhannusaamuna löytyi hukkuneena. Hän oli valkoinen,leghorn kai.
Mut tietenkin se yksinäisyys oli erilaista muiden eläinten joukossa.
Ja me tenavat etittiin sen kanssa kesällä matoja ym. :smt024
Vastaa Viestiin