Miksi nuori kana sirkuttaa paljon

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Erttu

Miksi nuori kana sirkuttaa paljon

Viesti Kirjoittaja Erttu »

Hei, meillä on yksi nuori kana porukassa ja mietin miksi se sirkuttaa todella paljon?
Marielina

Re: Miksi nuori kana sirkuttaa paljon

Viesti Kirjoittaja Marielina »

Sirkuttaa? Minkä ikäinen kana?
Erttu

Re: Miksi nuori kana sirkuttaa paljon

Viesti Kirjoittaja Erttu »

Piipittää, sirkuttaa.. en tiedä oikein miten sitä kuvailisi. Varsinkin kun isompi kana tulee luo ja sit sen jälkeen. On toisia puolet pienempi. Olisiko 14-15 viikkoa.
Marielina

Re: Miksi nuori kana sirkuttaa paljon

Viesti Kirjoittaja Marielina »

Onpas jännä.

Itsellä tulee mieleen oma kesyin kana. Se aina minulle sirkuttaa ja pulputtaa, mutta ei siinä kai mitään vikaa ole :smt003
Erttu

Re: Miksi nuori kana sirkuttaa paljon

Viesti Kirjoittaja Erttu »

Ei nuo muut (tietenkin aikuisia jo) muuta ääntele aikuisen kanan ääniä ja tuo yks sirkuttaa mulle tosi paljon ja tulee luo mutta sit myös sillo jos toinen kana tulee lähelle. Yleensä toiset kanat nokkasee sitä ohi kulkiessaan. Tuo on ihan sylikana
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Miksi nuori kana sirkuttaa paljon

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Minulla oli monta vuotta ihana kukko. En edes tiedä mistä se oli kotoisin, kun yhtenä syksynä pelastin 4-5 pientä kanaparvea joissa oli myös nuoria ja ihan tipujakin. Varsinkaan niitä kukkoja en aluksi erikseen juuri seuraillut.
Mutta kun se aikuistui huomasin kuinka se oli matala lyhytjalkainen, mutta pitkäkroppainen, silti lyhytkaulainen. Pyrstö oli komea ja sillä oli paljon sirppimäisiä käyriä pyrstösulkia. Väriltään kukko oli vaaleanruskea ja mustia pilkkuja ympäriinsä. Kaunis ja hyvätapainen, kanoille kohtelias kukko. Mutta se ei kiekunut se sirkutti ja käytti erilaisia lyhyitä tavuja peräkkäin. Ki ki ki ki tai kä kä kä ja muitakin. Se oli myös hyvin puuhakas ja mielellään opasti kanoja syömään. Olinkin tykästynyt kukkoon ja ajattelin juuri alkaa sitä kesyttämään enemmän, vaikka ei se mikään erittäin villi ollut. Mutta viime kevään kanahaukkapirulainen tappoi sen. Toiset kukot juoksivat pää kolmantena jalkana suojaan, seuraavaksi kanat ja tämä urhea jäi viimeisenä porukkaa puolustamaan. Silloin haukka iski sen niskaan.
Vastaa Viestiin