Muninnan alkutaival

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kanafanitar4

Muninnan alkutaival

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hei,

olen uusi tulokas sekä tällä foorumilla että "kanaemona". Heinäkuun lopussa sain neljä hämäläistä maatiaiskanaa pitkän haaveilun, perehtymisen ja valmistautumisen jälkeen - voisi sanoa, että haudoin asiaa pitkään. :) Munanetti on ollut mahtava apu, täältä on saanut paljon tietoa ja vastauksia kysymyksiin.

Kaksi noin puolivuotiaista kanoistani on nyt tällä viikolla muninut ensimunansa. Kysyisinkin teiltä kokeneemmilta, onko muninta yleensä aluksi epäsäännöllistä ja missä vaiheessa voi odottaa suunnilleen muna per päivä- tahtia? Paljon muitakin kysymyksiä on mielessä, mutta koetan ensin käydä tätä sivustoa läpi, etten turhaa kuormita samoilla kysymyksillä.

Hauskaa tulla tänne toisten kanafanien pariin!
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Muninnan alkutaival

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tervetuloa! :smt006
Oman kokemukseni perusteella maatiaisista sanoisin, että kyllä se tahti vakiintuu hyvin pian muninnan aloittamisen jälkeen. Maatiaiset eivät ihan joka päivä muni: mulla parhaat alhot munii noin viisi munaa viikossa. Jotkut yksilöt munivat joka toinen päivä, jotkut vieläkin harvemmin, vaikka hoito ja ruokinta on samanlaista kaikilla.
Kanafanitar4

Re: Muninnan alkutaival

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hei,

kiitos paljon vastauksesta ja tervetulotoivotuksesta. Nähdäksemme yksi kanoista muni tiistaina (oli silloin pesässä) ja toinen on muninut torstaina ja lauantaina (eri kana oli silloin pesässä). Kaksi muuta kanaa ovat vielä selvästi esiteinivaiheessa. :)

Kanojen kasvattaja mainitsi, että yleensä tulee muna päivässä/kana, mutta ehkäpä sitä ei kannata ottaa niin kirjaimellisesti. :) Ekat munatkin ovat tulleet noin kuukausi myöhemmin kuin hän arveli. Ja kaksi puolivuotiasta vaikuttaa tosiaan ihan siltä, etteivät vielä toviin alakaan munia. Jokainen ajallaan.

Lisää munia odotellessa!
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Muninnan alkutaival

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Tervetuloa, ja kysymykseen niin hyvin yksilöllisesti meillä munii, toiset parhaimmillaan sen seitsemänä päivänä viikossa, toiset korkeintaan sen parina päivänä, ja jotkut keskiarvona noin viitenä päivänä viikossa. :smt001 sitten varmasti sinun kanoillesi muninta "vakinaistuu" kun niiden oman elämisen rutiinit tulee mukaan iän mukana. :smt045
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Goodman

Re: Muninnan alkutaival

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Moi
Noihin edellisiin vastauksiin täsmentäisin vielä, että vielä kuukausienkin päästä voi tuntua siltä, että kaikki kanat ei muni, jos munia tulee 2-3/päivä. Kaikki voivat hyvinkin munia, mutta kaikkien muninta ei vain osu samalle päivälle ja jos huonosti käy, ei jonakin päivänä tule ehkä yhtään munaa. Myös olosuhteet, ravinto ym. voivat munintaan vaikuttaa - varmista riittävä kalkin saanti.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Muninnan alkutaival

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mikään kana ei muni seitsemänä päivänä viikossa jatkuvasti, eikä varsinkaan maatiainen. Eihän edes tuotannossa olevilla tehotytöillä munintaprosentti ole 100. Alussa se on 94% ja vuoden iässä se on tippunut 70-80 prosenttiin, mikä sekin on varsin hyvä, harva rotukana pääsee edes siihen, mutta sellasia on.
Muninta on meillä vakiintunut noin kuukaudessa. Hämäläiset aloittavat muninnan vähän myöhemmin, noin puoli vuotiaina, useat muut kannat aloittavat viisikuisina.
Goodmanilta tulikin jo hyvä vastaus.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Muninnan alkutaival

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Juu ei todellakaan jatkuvasti muni, olisi pitänyt korjata tuo omaan tekstiin. :smt003 Jo 5 munaa viikossa suht säännölliseen tahtiin on todella hyvä määrä, ja siis voidaan puhua oikeasti hyvästä munijasta, koska vaikka joku kana munisikin melkeinpä viikon jokaisena päivänä, niin itse muninta rasittaa paljon kanan elimistöä siinä tahdissa jolloin tauotkin on yleensä pitempiä, tai niitä on useita. Näin siis meillä ainakin näillä jotka änkkäävät joka päivä munansa, niin pitävät sitten myös palautumistauotkin eri malliin kuin ne muut.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Muninnan alkutaival

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Just näin. Ne mun 5 munaa viikossa munivat pari alhoa ovat siis tehneet näin nuorena, ekalla munintakaudellaan. Eikä tosiaankaan koko ajan. (Ot: nämä yksilölliset erot on mielenkiintoisia kyllä. Nyt mulla on yksi kahdeksatta vuottaan käyvä mummokana, joka munii, kesäisen mammaloman ja sulkasadon jälkeen, noin joka toinen päivä. Välillä jää kaksi välipäivää. Olen ihan ihmeissäni siitä! Muoks. Olen siis ihmeissäni vanhan kanan hyvästä muninnasta, enkä välipäivistä. :smt005 )

Myös tämä pimenevä vuodenaika voi vaikuttaa siihen, jos nuorikoiden muninnan aloitus siirtyy. Valoa tarvittaisiin vähintään 12 tuntia, jotta muninta onnistuu.
Kanafanitar4

Re: Muninnan alkutaival

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hei,

kiitos tarkentavista vastauksista kaikille. Luulen, että meillä onkin siis vasta yksi kana alkanut munia eikä kaksi, kuten aiemmin kirjoitin. Kun eka muna oli ilmestynyt, en ollut itse kotona, ja värisokea mieheni raportoi, mikä kanoista oli ollut pesässä. :) Omien havaintojeni mukaan on vain yksi kana, joka näyttääkin siltä, että munii.

Tämä yksi on siis nyt tehnyt munan joka toinen päivä. Muut kolme vielä odottavat. Olin ajatellut laittaa kanalaan aamuvalon esim. klo 6.30-8, nuorikothan eivät varmaan kärsisi siitä, että munisivat nyt syksyllä/talvella, kun vasta aloittelevat koko hommaa. Olisiko teidän kokeneempien mielestä tuo valojuttu hyvä noin? Ja samalla ottaisin vinkkejä vastaan hyvästä lampusta, vanhoissa viestiketjuissa oli jotain, mutta jos olisi jokin uusi tieto ja vaikka kuvan kera, niin olisi kiva.

Mukava olla tällä foorumilla, ja edelleen kiitän tervetulotoivotuksista. :)
Kanafanitar4

Re: Muninnan alkutaival

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Oho, tuli kahteen kertaan edellinen viesti, pahoittelen. Olen lukenut, että jotkut kanat alkavat munia vasta 7-8 kuukauden iässä, ilmeisesti siis niinkin myöhäinen aloitusikä on mahdollinen?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Muninnan alkutaival

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Voit hyvin laittaa kanasillesi aamuvalon. Meillä on nyt valaistus kanalassa klo 5.30-18.00., ajastimella. Lyhennän aikaa syksyn edetessä, jotta kanat pitäisivät luonnollista lepotaukoa ja sulkasatoilisivat. Osa kyllä sulkii jo nyt, vaikka valoa onkin. :smt001

Eri kanarodut kehittyvät eri vauhtia. Mutta laskeskelin juuri, että meillä alkoi yhtenä vuonna kahden maatiaiskananuorikon muninta vasta 7 kk ikäisenä. Tulivat munintaikään myöhään syksyllä kun päivät olivat lyhyitä ja just niihin aikoihin pidin kanalassa valoa suht. lyhyttä päivää, koska sulkasadotin muita. Heti kun lisäsin tammikuussa 'päivän' pituutta, alkoivat nuorikot munia.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Muninnan alkutaival

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Näitä valohommeleita on niin paljon kun on kananpitäjiäkin, pitää noudattaa sitä mikä tuntuu hyvältä ja vaikka valot olisivat aina päällä niin vanhemmat kanat pitävät kyllä sulkasatonsa jossain vaiheessa. Mä annan valon vähetä syksyllä luonnon mukana ja kun viimeinen kana aloitaa sulkasadon lisään valon määrää pikkuhiljaa tunti/viikko 12 - 14 tuntiin. Yleensä valoa on täysi määrä joskus joulukuun aikana, koska aikaisimmat sulkasatoilijat aloittavat jo kesällä ja viimeinen yleensä viimeistään syyskuun lopussa. Tänä vuonna kanalassa on vain nuoria kesällä muninnan aloittaneita ja nyt syksylla munintansa aloittavia joten valoa on nyt jo 12 tuntia. Ehkä lisään vielä marraskuussa tunnin pari, ehkä en, riippuu vähän muninnasta.
Nuoret, juuri munintansa aloittaneet kanat munivat yleensä vähemmälläkin valolla, mä ajoitan aina konehaudonnan siten että saan elo - lokakuussa muninnan aloittavia kanoja jotta munia tulee aina tarpeeksi ettei tarvitse ostaa.
Huikea tuo Aleksandran mummokana!!! Jäähän sinulla hänestä jälkeläisiä?
Titituun kanssa samaa mieltä, 5 munaa viikossa muniva kana on hyvä munija :smt045
Jotkut rodut kehittyvät todella hitaasti ja aloittavat muninnan vasta jopa lähemmäs vuoden ikäisinä. Maatiaiset ovat yleensä aika aikaisia mutta toki tässä on yksilökohtaisia eroja. Alkukesästä kuoriutuneet aloittavat usein muninnan vähän myöhemmin, johtunee varmaan valosta :smt017
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kanafanitar4

Re: Muninnan alkutaival

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Tosi hyödyllistä tietoa taas, esim. se, että kanan ikä vaikuttaa siihen, miten valaistusta kannattaa käyttää. Mulla on siis vaan nämä neljä nuorikkoa, niin otan kyllä aamuvalon käyttöön tässä vaiheessa vuotta. Kiitos kaikille, tää foorumi on aivan mahtava. :)
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Muninnan alkutaival

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Onnea nuorikoiden munintaan, Kanafanitar4! :smt001

Maattari: valitettavasti en voi varmuudella sanoa, että vanhalta Näpsältä olisi jälkeläisiä. Kanan alla kuoriutuvista tipuista on mahdoton sanoa, mistä munasta ovat tulleet. Ja on voinut tulla kukkoja, jotka ovat päätyneet pataan. Maailmalla saattaa jälkeläisiä olla. On mennyt siitosmunia eteenpäin (Näpsän munat tunnistan pilkuista!) ja olen saanut raporttiakin, että terveitä tipuja kuoriutunut, mutten tiedä mitä niille sen jälkeen on tapahtunut. Näpsän omassa haudonnassa tänä vuonna oli yksi sen oma muna mukana. Se ei ollut lähtenyt ollenkaan kehittymään.

Vielä, vertailun vuoksi (vaikka tämä meneekin edelleen aiheeksi 'Muninnan lopputaival', eikä suinkaan alkutaival :smt003 ): Näpsän ikätoveri, samaan aikaan meille tullut, on muninut tänä vuonna kolme munaa, keväällä. Sen jälkeen se on ollut eläkkeellä, mikä sille sallittakoon. :)
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Muninnan alkutaival

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minulla on muuten myös 8 vuotias kana joka munii edelleen, yleensä tammikuusta heinäkuuhun munii ja muulloin miten sattuu, mutta se mikä siitä oudon tekee niin on se että kyseinen kana on brahma! :smt005 Niistä kun puhutaan että hyvä jos ikkään munimaan saadaan :smt044
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Vastaa Viestiin