ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

On niitä kyllä paljonkin, siis ei-nettikanailijoita. Niillähän sitä voi vaikka minkälaista "aarretta" siellä olla. :smt045 Minusta on niin kiva että rotuja on paljon koska ite oon vähän semmonen että pitää olla ns. koko ajan monta rautaa tulessa, ja kun on useampi mihin keskittyä niin tulee aina semmonen "jes!" olotila kun aina jossain tapahtuu jotain edistystä. :smt003 :smt005
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Goodman

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Maailma muuttuu ja itsekin pitäisi jotenkin pysyä siinä perässä. Tämä nettihän on mullistanut kaupankäyntiäkin melkoisesti ja varmasti erilaisten "huijareiden" määräkin on kasvanut, myös täällä kana- ja munapuolella. Eipä 30 vuotta sitten tilattu siitosmunia toiselta puolelta suomea nykyisissä määrin. Jos ehdottomasti haluaa esim. jotain puhdasta rotua ostaa, niin vähän sysäisin vastuuta myös ostajalle; osta vain tunnetulta, pitkäaikaiselta ja luotettavaksi havaitulta kasvattajalta. En itse ainakaan autokauppaakaan tee pelkkään myyjän sanaan ja kuviin luottaen.

Onhan tämä netti paljon hyvääkin tuonut; löytyy nopeasti tietoa, kuvia, värikkäitä keskustelupalstoja jne.
Tuskin itsekään olisin näin "viisas" ilman tätä munanettiä :smt002

Facebookkia en itse käytä, mutta onkos munanetin lisäksi muita toimivia nettipalstoja esim. rotukanayhdistyksen sivuilla?
Onko Munaus- lehdessä luotettavampia kasvattajatietoja kuin täällä? Entäs muut lehdet, löytyykö Maaseudun Tulevaisuudesta kanajuttuja?

Taisi mennä jo ohi aiheenkin, mutta menköön :smt024
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Tuosta omasta vastuusta tulikin mieleen vähän jatkaa kyseisestä aiheesta....
Itsekin olen tullut huijatuksi pari kertaa, mutta suurin osa kuitenkin on ollut onnistuneita kauppoja onneksi. Omalla riskillä niitä kauppoja teen silloin kun ostan, eli omaa tyhmyyttä sitten jos tuleekin oltua liian sinisilmäinen (Olen onneksi älyttömän epäluuloinen ihminen luonnostaan! :smt003 ) ja ihan pistää joskus kyllä rasittamaan kun toiset sitten valittaa niin pienistäkin asioista, mitkä loppupeleissään on melko suurella todennäköisyydellä omaa mokaa esim. vaikkapa siitosmunien kohdalla, ne kun sattuu olemaan vähän semmoinen kaupankohde postitettuna että joskus käy hyvin ja joskus taas sitten hyvin huonosti, myyjällä voi olla hyvät tulokset, vaan sitten postin kautta lähetettynä ostajalla ne voi mennäkin kaikki mönkään, joko haudontavikojen tai sitten kovan käsittelyn vuoksi. Olosuhteet vaikuttaa!

Ei tietääkseni ole muita kotimaisia kanapalstoja tämän orkkis muniksen ja facebookin ryhmien lisäksi, ite seikkailen ulkomaan ryhmissä.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Goodman

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Tuollainen tuli vielä mieleeni ja jostain aikaisemmasta topicista taisin siitä lukeakin, eli kun toiset sanoo pitävänsä kanojaan sekaparvessa ja sitten erottavansa puhtaat omaksi ryhmäkseen siitosmunien tuottamista varten. Mikä siinä on se "varoaika", jotta voi olla ihan varma, ettei mukaan tule vahingossa väärän kukon hedelmöittämiä munia? Puhutaan ilmeisesti useista viikoista. Itsellänikin joskus vuosia sitten sattui jonkunlainen ihme, kun vein talvikanalasta kukot toisaalle kiekumaan ja silti kesäkanalan asukit munivat hedelmöityneitä munia vielä juhannuksen tienoilla. Eli voiskohan joskus käydä niinkin, että puhtaiden joukkoon livahtaa väärää ainesta ihan vahingossa ja sitten munia myydään puhtaina.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Varmasti voi käydä, ja on käynytkin tiettävästi joillekin tuttavilleni. Sen takia minä en uskalla virallisia siitosryhmiäni pitääkään sekaporukoissa muutoin kuin ihan tipu/nuorikko ajan jolloin ei vielä kukaan ole "hedelmällinen". Jollain on vissiin väärän kukon tavara vaikuttanu 7 viikon jälkeenkin jos oikein muistan?
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Goodman

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Tässä ja tuossa "puhtaiden" topikissa tyssäsi keskustelu kuin seinään, ilmeisesti kaikki saivat sanottavansa sanottua.
Minua jäi vähän kiinnostamaan se geenipooli, löytyisköhän jostain siihen liittyvää lisätietoa helposti. Paljonko pitää alkuvaiheessa olla materiaalia, ettei sisäsiittoisuudesta tule ongelmaa, jos ei mistään tule uutta verta parveen jne.
Booli on kyllä tuttu juttu esim. yksistä viime kesän juhlista, mutta siinä ei ainakaan se suuri määrä auttanut seuraavana päivänä - ja toi oli vitsi, eli tosikkomummojen ei tarvii ärsyyntyä.
Joku myös kirjoitti teurastavansa vähintään 52 kanaa vuodessa eli kiinnostais vain tietää, että paljonko niitä lintuja hänellä oikein on noin normaalioloissa.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minä teurastan 52 kanaa vuodessa, suurin osa nuoria, konehaudottuja, keväällä kuoriutuneita, joitain vanhoja kanoja ja yksi tai pari vanhaa kukkoa. Ensi vuonna superlihansyöjä kuopus muuttaa pois kotoa niin varmaan riittää maksimissaan puolet tuosta määrästä. Munivia kanoja jää talven yli 8 - 12 kpl ja kukkoja 2 - 3. Tämäkin määrä on vähän liikaa mutta kun nuo maransit on vielä puhtaina. Tätäkin parven kokoa on sitten viimeistään ensi vuonna vähennettävä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Boolihan on hyvää! :smt002 Mutta tuohon geenipooliin ja sisäsiittoisuuteen, jotenkin tuntuu että tiettyjen harvinaisten rotujen kohdalla ei oikein voi välttyä siltä sisäsiittoisuudelta, mikä onkin kyllä harmillista sen jatkon takia.. Minä haudotan haluamiani rotuja aika lailla koko ajan, koska kanaprosentti on yleensä niin järettömän pieni, ja kaikki ylimääräiset kukot on hyvää ruokaa koirille(kin), saan monesti kuulla narinaa siitä että laitan harvinaisten rotujen kukot teuraaksi, mutta ennemmin hyödynnän ne itse kuin että annan niitä eteenpäin ilmaiseksi niille jotka haluavat vain päästä siten hyötymään minun valmiiksi tekemästä työstä, panostamatta kuitenkaan itse mitenkään kyseiseen rotuun.

Hyh hyh, olenpas minä ilkeä! :smt027
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Etkä ole! Noin ajattelen minäkin ja minä hirviö laitan kanojakin pataan
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
rilla

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja rilla »

Onhan toi ajatuskanta tietenkin ihan hyvä myös...
Mä kyllä annan kukkoja ilmaiseksi,ovat sitten rotua tai ei.

Mut olen siitä kyllä joskus kuullut moitteita. :smt018
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minä annan yleisempien rotujen liikakukkoja ilmaiseksi silloin jos ne menee tutuille ihmisille, patakäyttöä kun tosiaan on itselläkin, niin ei ole sinällään välttämättömyys etsiä niille kaikille kotia kun saa jo omissa tai koirien ruuissa säästettyä siten. :smt001
Se on vaan se harmitus siinä että aina löytyy ne jotkut jotka haluaa päästä vain itse ilmaiseksi hyötymään toisista. :smt012
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Vastaa Viestiin