ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

hups

ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja hups »

Olen elämäni aikana harrasttanut kanoja useammassa eri jaksossa, aina elämäntilanteen niin salliessa.
N.15v sitten olin täysin hurahtanut kanoihin ja halusin monenlaisia rotuja. Niitä silloin vielä onnistui saamaan. Oli harrastajia, keille oli tärkeätä säilyttää rotu yhtä puhtaana kuin sen oli ostanutkin. On tietysti työläämpää rakentaa jokaiselle omaa osastoa, kuten minäkin tein, mutta muu ei tullut mieleenikään. Oli hienoa tarhata puhtaita, hyvinvoivia rotuja, joista voi ylpeänä kertoa rodun, ominaisuudet, tunnusmerkit ja luonnehavaintoja. Ja tilanteen niin vaatiessa, laittaa ne eteenpäin edelleen, puhtaina. Mielestäni minulla ei ollut oikeuttakaan sotkea sukupolvien työtä. Vai mitä olisi jäljellä 10-15 v päästä?
Silloin oli jo munanetti hyvänä apuna ja kasvattajalista kullanarvoinen.
Nyt tänä syksynä hain jotain määrättyjä rotuja. Huomioni kiinnittyi siihen munanetissä, että paljon myytiin sekarotuisia ja lueteltiin kolmekin rotua peräjälkeen, minkä sekoituksia ne olivat. Mitähän ne ovat seuraavassa paikassa?
Sitten aukaisin kasvattajalistan ja aloin soitteleen. Vastauksia oli useampi peräjälkeen, että ei sitä rotua enää ole, vanhentunutta tietoa! Jollain ei ollut enää kanoja ollenkaan, mutta luettelo oli listassa...
Viimein vihjeen perusteella löysin haluamani.
Nyt haastankin mahdollisimman monen harrastamaan puhtaita rotuja. :smt038 :smt038
Viimeksi muokannut hups, 25 Syys 2016, 13:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
aadaurinkoinen

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja aadaurinkoinen »

Mahtava idea :smt038 :smt041 :smt041
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Tykkään kirjoituksestasi! Ja paljon!
Itsekkin tässä miettinyt näitä asioita, ja järettömän homman joutunu tekemään löytääkseni tietyt rodut puhtaina, joissain olen onnistunutkin hyvin, vaan kaikkea ei ole kuitenkaan enää löytynyt. Minulla on kaksi kanalaa, kolmas on riikkilä johon myös mahtuu kanoja tarvittaessa. Mutta näissä kahdessa säilytän tällä hetkellä omissa porukoissaan tiettyjä rotuja puhtaina. Liikaa on päästetty rotuja häviämään ja liikaa sekoiteltu toisiin, että ihan surettaa. :smt009
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Annir85

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Kyllä asiaa puhut. Rodut olisi järkevä pitää omina rotuinaan. Itselläni on kolme rotupuhdasta porukkaa ja tuo yksi hyvin sekalainen seurakunta, joka on ihan tarkoituksella sellainen. Toki sussexien innostuttua hautomaan, laitoin alle maranseja kun oman rotuisia ei ollut saatavilla, mutta ne tiput muuttavat vieroituksen jälkeen että parvi pysyy puhtaana.
Haaveilen muutosta parempaan asuinpaikkaan kanojen pitoa ajatellen, että saisin sekulipoppoon jaettua useammaksi parveksi ja joukossa olevat maatiaiset oman kantansa kanssa omiin parviin ja tarkoituksella sekoitetut tiettyihin ryhmiin... sitä odotellessa mennään näillä :smt001
Hattua nostan rotujen vaalijoille :smt023
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Puhdasrotuisina ne pitäis pitää.Jos puhtaat häviää niitä ei tehdä mistään ,sekarotuisia saa aina ja helposti.

Meillä on ainoastaan maatiaiskanoja.Muita kanarotuja ei ole ollut eikä niiden ostosta ja rotupuhtaudesta ole mitään kokemusta.
Tuli mieleen sellainen ajatus,jos minä vaikka ostan sinulta Annir85 sussex kanoja niin miten todistat sen minulle että ne ovat rotupuhtaita?

Onko näillä muillakin kanaroduilla virallisia säilyttäjiä samalla lailla kuin suomalaisella maatiaiskanalla?
Annir85

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Hyvä kysymys kukkopoika. Kuvien perusteella aluksi ja alkuperän kertomalla, mistä omani hankin. Toki en voi satavarma olla siitä, että minulle on kerrottu rehellisesti omien lintujeni emoparvien alkuperät... tässä kohtaa joudun luottamaan myyjien sanaan ja alkuperäselvityksiin. Tiput jotka olen kasvattanut, ovat rotumääritelmän mukaisia näön perusteella, eli ylläreitä ei ole ko.parven jälkeläisiin tullut. Siltä osin uskon ja haluan uskoa parveni olevan rotupuhdas. Varmaan ainoa täysin varma keino tuo asia selvittää on geenitesti?! Hintava varmaankin on.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jos joku kasvattajalistalla olijoista sattuisi tätä lukiessaan huomaamaan tietojensa vanhentuneen, niin olisipa kiva saada tiedot ajan tasalle!
Ja ja...tokipa tykkäisin siitäkin, että joku "ei oota"-ostanut vinkkaisi kenen tiedot eivät enää ole ajan tasalla!
heikki

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja heikki »

Itse tykkään pitää rotuoppivastaisena suvakkina kaikki samassa laumassa ja sitten laittaa eristykseen jotkut siitosyksilöt. Sekaparvi, kun vaan näyttää hauskenmalta.
hups

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja hups »

Niin, heikki.
Eihän rodut siitä sekaisin mene, että ovat toistensa kanssa. Mutta jos tulee seuraavaa sukupolvea, niin silloinhan katsotaan kasvattajan arvot, mitä tuottaa kanoillaan munien lisäksi...
Goodman

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja Goodman »

"Meillä on ainoastaan maatiaiskanoja."
Käsittääkseni maatisiskanojakin on montaa eri kantaa, mutta onko eri kantojen jälkeläiset edelleen puhtaita maatiaiskanoja? Ja entä sisäsiittoisuus. Jos jotakin rotua on suomessa enää yhdellä kasvattajalla, niin onko suurempi synti jatkaa kasvatusta toisen rodun geeneillä vaiko lopettaa rotu kokonaan? Itselläni on aikaisemmin ollut aina sekarotuisia, mutta nyt on pari lajia "puhtaita" ja jatko mietityttää.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä en ymmärrä tätä jatkuvaa vänkäämistä sekarotuiset versus puhtaat. Sehän on jokaisen oma asia minkälaisia kanoja haluaa pitää ja sekoittaako eri rotuja. Ei sekarotuinen ole sama kuin huono eikä puhdasrotuinen todellakaan ole sama kuin hyvä. Itse en ole koskaan ymmärtänyt väripuhtautta mutta moni pitää sitäkin tärkeänä. Eikä sekarotuisten kasvattajien arvot ole yhtään sen huonommat kuin puhdasrotuisten kasvattajien.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
hups

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja hups »

Siinä on vaan se, että muutaman vuoden päästä ei tarvitse edes näitä keskusteluja käydä, kun ei ole enää muuta kuin sekarotuisten kannattajien arvot mahdollisia.
Mistä me sitten enää saamme edes puhdasrotuiseen päin olevia kanoja. Eli sekarotuisten arvomaailma hävittää puhdasrotuiset!
hups

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja hups »

Anteeksi.
Tarkoitin tietysti viimeisessä lauseessa sekarotuisten kanojen kasvattajien arvomaailma........
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Pitää tarkentaa,meillä on ainoastaan maatiaiskanoja ja ne ovat kiuruveden kantaa.

Niistä maatiaiskanakannan sekoituksista en sitten tiedä mitä ne on.Meillä ei ole niitäkän.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Sekarotuisten pitäjien arvot ovat ok, puhdasrotuisten pitäjien arvot yhtälailla ok. Luulen että kumpiakin löytyy myös tulevaisuudessa. Puhdasrotuisten jalostuksessa itseäni häiritsee eniten se että ulkonäkö menee aina tuotannon edelle, että jokin yksilö on huono jos sillä on väärän värinen sulka vaikka olisi terve supermunija. Muttä nämä on taas niitä arvoja, omassa jalostuksessa terveys, tuottavuus ,lihaksikkuus, munan väri/tummuus menee aina värityksen tms ulkonäköseikan edelle. Joku muu arvottaa toisin. Toistaiseksi meillä on maransit puhtaina, saa nähdä jatkossa, oman takapihan rodun jalostaminen on niin mukavaa, eikä tiloja ole rajattomasti.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin