Vähän kyllä ärsyttää..

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

En tiedä onko muut huomanneet, vaan minulla on alkanut pistää silmään nykyisin vaan enemmän ja enemmän yleistynyt tyyli näissä kana/lintuasioissakin, että kaikkea ollaan vailla ilmaiseksi!! :smt011 Siis eikö jo järki sano että jotkut on nähny vaivaa ja aikaa ja pitkän pennin pistäneet kanoihinsa yms. niin ei sitä nuin vaan niistä ruveta jakelemaan. Ehkä jotain ylimääräisiä ja vähän yleisempää rotua olevia kukkoja, mutta vähäsenkin harvalukuisammat rodut on aika pirun vaikea saada pidettyä hyvänä ja oikeanlaisena kantanaan. Eri asia sekin jos hyvälle tutulleen antaa esimerkiksi vaikkapa tuon ylläpidon helpottamiseksi.

Mutta niin, tämä nyt vain pisti ärsyttämään mitä nyt olen lukenut ja kuullut juttuja sieltä täältä, että toivon mukaan tämä nyt vain jostain syystä on pistänyt silmään vain minulle, eikä yleistyisi enempiä... :smt013
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Annir85

Re: Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Joo, et ole ainoa...
Toinen juttu mikä itseäni harmittaa on nuo kukot... Joo, niitä on yllinkyllin tarjolla ja ymmärrän että kanojen kaupanpäälisinä annetaan, mutta... Itse arvostan niitä myös ruokana, ja väh.kaffepaketin niistä aina pyydän jos joku kyselee. Rotulinnut erikseen. Ja kun "myydään" kukkoja, niin eikö se ole ostajan päätettävissä meneekö pataan vai pitoon?? Jos se kukko niin hieno on ettei saa pataan laittaa,niin eikö voi pitää itse?!?!
Goodman

Re: Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Luulisi, että täälläkin kysynnän ja tarjonnan laki säätelisi hintaa. Jos joku haluaa ehdottomasti jonkun harvinaisemman lintulajin tai rodun, niin varmaankin on valmis sellaisesta myös maksamaan. Sanotaanhan, että tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa. Myönnän kyllä itse välillä ihmetelleeni myynti-ilmoituksissa olevia korkeitakin hintoja varsinkin sekarotuisten kanojen, kukkojen ja siitosmunien osalta. Jos laskisin syksyllä pataan laittamani kukon kilohintaan kaikki sen aiheuttamat kulut muutaman vuoden ajalta, olisi melko kallista ruokaa.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Sepä juurikin, että luulis niiden jotka tosissaan jonkun haluavat niin näkevänkin sen vaivan eikä odottaisi saavansa ilmatteeksi. Ja myöskin kun kerran myyt niin ei siihen enää päätösvaltaa ole jollei jotain tosi erikoisuutta ole kyseessä. Mistään sekoituksien siitosmunista en itsekkään kummoisia maksaisi, niiden hinta pitäisi kuitenkin määritellä järjen mukaan.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mä olen kanssa ihmetellyt usein ilmoituksissa olevia tietoja, tai paremminkin epätietoa. Myydän siitosmunia, jotka ovat sekaisin sitä sun tätä. Eihän sellaiset
ole siitosmunia vaan pelkästään munia. Siitosmunahan on nimenomaan puhdas, pelkäsään yhtä rotua oleva.

Mulla ei ole onneksi niin paljon lintujakaan, että pitäisi myydä jotain pois. Ylimääräisiä kukkoja on joskus ollut, kun ovat linnut itse päässeet
hautomaan, ja silloin on kukot menneet kaverin koirille ruoaksi. Itse olen kanssa jotain syönyt, mutta meidän istäntä ei omia elukoita syö.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Voihan se toki olla että jotkut niillä munilla pääsee rikastumaan, vaan itellä kyllä kaikki ns. "tienatut" rahat menee suoraan rehuihin yms. :smt003 Minusta se on luonnollinen jatkumo sitä kautta. Mutta tuskin niillä sekoitusmunilla kauheasti vaurastumaan pääsee kun yleensä kaikki mieluummin haluaa niitä puhtaita. :smt017
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Maksaahan se sekarotuisten kasvattaminenkin, miksi niiden munat pitäisi puoli-ilmaisia olla? Mun sekarotuiset ovat tarkoin vaalittuja, kovalla kädellä karsittuja, vuosia jalostettu omaan tarpeeseen ja työ jatkuu edelleen koska vie näin pienessä mittakaavassa paljon aikaa mutta hauskaa on ollut. Ei sekarotuisten siitosmunien myynnissä ole mun mielestä mitään väärää kunhan vaan ostaja tietää mitä ostaa. Meitä kotikanalajalostajia on joka lähtöön, kuka mitäkin ominaisuuksia hakee, suosittelen :smt045 . Joku haluaa rotupuhtaita, toinen sekarotuisia. Mä halusin ennen rotupuhtaita, onhan niitä edelleen mutta sekulien kasvatus vaan on niin kivaa mutta ei yhtään halvempaa kuin puhtaiden kasvatus.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Goodman

Re: Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Ei sekarotuisten kasvattamisessa tai munien myynnissä mitään väärää varmasti olekaan, mutta tuo hinta on sitten toinen juttu. Suuri osa meistä "pienkanalan" pitäjistä kaiketi pitää tätä harrastuksena ja kukin käyttää siihen varoja omien tarpeidensa ja kykyjensä mukaan. Itsekin olen kasvattanut sekarotuista parvea vuosikausia, mutta mieluummin käytän maukkaat munat itse ravinnoksi enkä ole koskaan edes ajatellut niitä myyväni. Sekarotuisten kasvatus on sikälikin hauskaa, ettei koskaan varmuudella tiedä, minkälainen tipu munasta kuoriutuu. Puhtaissa roduissa lopputulos on ennakolta jo tiedossa ja ainakin kuvittelisin, että niiden kasvatus olisi vaikeampaa ja tarkempaa puuhaa. Sekuliparvessa ei ainakaan minulla ole niin väliä, mikä kukko minkäkin kanan selässä on.
rilla

Re: Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mielenkiintoista!

Mä olen melkein hylänny rotupuhtaat,tai onhan niitä,mut saavat olla sekaporukassa.
Maransit ajattelin vielä kesäks laittaa erilleen.

Itelle loppuviimen noi sekarotuiset on ihan ok.
Munakorissa on erivärisiä ja erikokosia munia.

Ite en ole kaupitellu noita sekotusmunia. Mut ajatuksissa on ollu tilat itelle vaik niitä marlineja tai muuta hauskaa.

Kukot on asia erikseen. Kahvipakettia olen noista pyydelly.
Olen kyllä antanu ilmankin isoja kukkoporukoita.
Mulle niiden lopetus on semmonen ikävä,pitkään siirrettävä asia.

Ruokan meidän väki ei ole luvannut niitä syödä.
Mitkä lopetan,menevät metsästäjien loukkuun tai omenapuiden lannoitteeksi.
Näin aion menetellä jatkossakin. Tosin kanatalouttani pienentelen vuosittain. :smt024
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mun sekarotuisten kasvattaminen on paaaljon tarkempaa ja vaikeampaa kuin maransien :smt005
Rilla mulla on toivottavasti kesällä marline munia, eli marans kukko ja hyline brown kanat :smt006 . Kukko on jo mutta nuoret munintansa aloittavat kanat tulevat kesäkuussa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

On minullakin sekarotuisia useampiakin, mutta tarkoitinkin siis että jos vertaa semmoiseen tavoitteelliseen sekarotuisten kasvattamiseen, eli haluat vaikkapa juurikin yhdistellä niitä tiettyjä hyviä ominaisuuksia tai vaikkapa munan kuoren väritystä kehittää sitä kautta yms. ja sitten semmoinen tyyli että kuhan nyt vaan laitetaan kaikki yhteen ja sitten niitä myydään samaan hintaan kun jotain puhdasrotuisien munia. :smt001
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Niin ja lisään vielä että tuokin vahvasti liittyy aiheeseen juurikin, sillä mulle on ok sekin jos joku haluaa eläimensä ilmatteeksi antaa kunhan se on yhteisymmärryksessä uuden kodin kanssa, samaten kuin hinta että myyjä itse määrittelee, en vain siis käsitä sitä miten kukaan voi olettaa saavansa ilmaiseksi ihan automaattisesti kun nyt vaan sattuu haluamaan. :smt017
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Annir85

Re: Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Välikommentti marline-asiaan... rilla täällä parvi on valmiina mistä hylinen munia tulee 4-5 päivässä. Marans-kukko polkee ahkerasti, mutta tuossa oli pari satsia jotka iti heikommin, liekö sitten reissussa rähjääntyneet :smt017 . Laita yv jos kiinnostaa koittaa :smt006
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Hyvä nimi tuo "marline"! :smt003 :smt003
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kanakaveri

Re: Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja kanakaveri »

Minä pyysin sekulikukostakin kunnon hinnan. Se oli kyllä erityisen hieno. Suurikokoinen ja söi kuin mies. Ajattelin että ennemmin syön sen itse kuin annan ilmaiseksi hyvin ruokitun ja hoidetun kukon. Varmaan kohta alkaa olemaan rotukanojakin ilmaiseksi, sen verran paljon niitä on ihmiset innostuneet haudottamaan...
Vastaa Viestiin