Kanalaimuri?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
hemuli

Kanalaimuri?

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Tänään olisi taas kanalan siivouspäivä. Tuli tuossa mieleen, että mitenkä te muut hoidatte hienon pölyn siivouksen kanalasta? Sitä kun kertyy hurjasti.
Minulla on ollut kanoja reilu 20 vuotta ja olen käyttänyt pölyn siivoamisessa milloin harjaa ja milloin erilaisia imureita. En ole vielä löytänyt hyvää keinoa saada pölyjä pois. Minä olen joskus jopa käynyt vuokraamassa rakennusimurin( joku Kärcher se taisi olla), mutta sekin oli pettymys.
Nyt ajattelin, että on aika investoida kunnon pölynimuriin - siis ei taas johonkin käytöstä poistettuun koti-imuriin - vaan sellaiseen, joka hoitaa helposti hommansa.
Onko teillä kokemusta HYVISTÄ imureista? Olen tuossa googlettanut kokemuksia rakennus- tai teollisuusimureista ja niistä tuntuisi löytyvän joitain hyviä vaihtoehtoja, mutta ne ovat kalliita. Sen vuoksi en halua ostaa sikaa säkissä. Hinnat tuntuvat pyörivän useasta sadasta jopa pariin tuhanteen euroon.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanalaimuri?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Itsekin olen ajatellut investoida hyvään kanalaimuriin, joten ottaisinpa minäkin mielelläni vinkkejä vastaan. Myös muista pölyneliminointikonsteista! Hienoa pölyä tosiaan kertyy, varsinkin tähän aikaan vuodesta. Kanat ovat erittäin aktiivisia ja vilkkaita nyt kun valoa alkaa olla, eivätkä ne meillä pääse ihan vielä ulos purkamaan energiaansa. Kuopsuttavat ja kylpevät sisällä vimmatusti jolloin pölyä laskeutuu kaikkialle. Kuivikkeet pölyävät, myös rehu pölyää ja taitavat kanat itsekin pölytä. Pyyhin ahkerasti nihkeällä luutulla pinnat, mutta tuntuu, että jo seuraavana päivänä pölyä on uusi kerros. Muutaman kerran talvessa käytän juurikin meidän vanhaa tavallista kotipölynimuria, joka ei kyllä enää ole kovin tehokas. Kesällä laitan turve/tuhkakasoja ulkotarhaan räystään alle kuivana pysyvään kohtaan jolloin kanat kylpevät mielummin siellä. Sisätilat pysyvät siten mukavasti pölyttöminä ulkoilukauden.
Iita

Re: Kanalaimuri?

Viesti Kirjoittaja Iita »

Meinasin kokeilla kesällä lehtipuhallinta, kun kanat ym. on ulkona.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanalaimuri?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Olisikohan tuhkaimuri hyvä? Seuraavassa Ylen Kuningaskuluttajan jutussa on listattuna muutama tuhkaimuri, hinnat 50 eurosta vähän yli sataseen.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/26 ... eron-hihat

Jutusta päätellen tuhkaimuri saattaisi soveltua kanalan pölyihin paremmin kuin tuhkan imurointiin. :smt036
Eme

Re: Kanalaimuri?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Meillä on tuhkaimuri ihan siinä käytössä, johon se on tarkoitettukin. Ostohinta taisi olla sieltä halvimmasta päästä. On todella iso ääninen, itse en käytä sitä ilman kuulosuojaimia. Letku on epäkäytännöllisen lyhyt ja moottoria suojaava kangassuodatin tukkeutuu aika nopeasti. En alkaisi kyllä kanalaa tuolla siivoamaan. Toki kalliimmissa malleissa on varmaan jotain vastinetta hinnalle sitten.
Raksu

Re: Kanalaimuri?

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Minä juurikin katselin märkä-/kuiva imureita ja tilasin tänään sellaisen merkiltään Nilfisk Multi 30 INOX Märkä/Kuivaimuri.
Toivottavasti on hintansa väärti kone :smt023
http://www.talotarvike.com/kauppa/produ ... hp?p=20697 tässä vielä linkki koneeseen jos jotakin kiinnostaa
Reikäsukassa

Re: Kanalaimuri?

Viesti Kirjoittaja Reikäsukassa »

jos työ oikeesti haluatte pöhinää sinne kanakoppii tms niin suosittelen 3- vaihe moottoria ja siihe kiinnitettävää siipeä ( käytetään maalaamoissa esim) Seinää reikä ja siihen kiinnittää pömpelin. levyt voi lyödä "tuuletuksen" jälkeen pömpelin suojaksi Tai poistaa koko pömpelin. Voin taata, että pölyt lähtee jos vielä menee pöhinän aikana harjalla huitomaan. Menkää vaikka tutustumaan lähimpään ruiskumaalaamoon/pintakäsittely laitokseen ja sen ilmanvaihtoon. Hyvää kesää samalla :smt035
hemuli

Re: Kanalaimuri?

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kerro Raksu minkälaisen imurin sait, kunhan saat kokemusta siitä!
Meillä on talvikanalana vanha navetta, jossa on eristetty oma tila kanoille. Kanalan sisätila on kauttaaltaan päällystetty vesivanerilla. Se olisi helppo pitää puhtaana kunnon imurilla. Siis KUNNON imurilla. Tähän saakka sitä on tosiaan jynssätty milloin milläkin vehkeellä.
Ennen kanalaa on "välihuone", jossa säilytän rehut, purut ym. Tässä välihuoneessa on - harmi kyllä - karkea betonilattia. Betoniin suorastaan imeytyy pölyä, jota kulkeutuu välitilaan myös itse kanalan puolelta.
Tarvitsen siis mahtavan imutehon omaavan imurin, jolla voi imaista hienoa pölyä myös välitilan karkeasta lattiapinnasta.

Olen surffaillut netissä ja olen bongannut sieltä Clen 633 -rakennusimurin. Se maksaa useita saturaisia, mutta useamman käyttäjän kokemuksen mukaan sopisi juuri navetan / kanalan puhdistukseen. Onko kenelläkään teistä kokemusta tästä merkistä?
Olispa tosi hienoa ottaa vaan imuri käyttöön ja kertaheitolla saada kanala puhtaaksi!
Taitaa Clen olla kuitenkin liian kallis vaikkapa synttärilahjaksi :smt017 ?
Nuki

Re: Kanalaimuri?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Wow, tää sottapytty on hämillään ja vaikuttunut, että joku IMUROI kanalassakin :shock:
Mutta se olis kyllä fiksu ja nopea tapa antaa seiteille ja pölyille kyytiä. Just kävi mielessä omistamani Kärcherin teollisuusimuri, mutta se ei tosiaan ole imuteholtaan kovinkaan huikea, niinkuin joku muukin oli jo todennut. Mut ehkä mä kuitenkin testaan sitä, jos sais vähän tota turvepölyä pois ennen kalkitsemista.
hups

Vinkki kanalan imurointiin

Viesti Kirjoittaja hups »

Nyt löysin imurin kanalan siivoukseen. :smt041 Olen vienyt sinne monta vanhaa, käytettyä imurinromua, mutta en ole ollut tyytyväinen. Taas kerran tuli siivouspäivä kanalaan ja satuin menemään Olssonille Lahdessa. Myyjäpoika kuunteli, millainen tarve minulla on , mietti vähän aikaa ja vei minut rakennusimuripuolelle, osoitti pientä rakennusimuria ja aloimme tutkia sitä. Hintahan tarvitsi olla kohdallaan, kun en sentään satasia ollut valmis uhraamaan. Tämä maksoi alle 60e, on kevyt käsitellä, putkea ja letkua riittää kattoa ja seiniä varten. Tehoa on ja voi käyttää pussin kanssa ja ilman, tilavuutta ämpärin verran ja voi imuroida pölystä kanalan alusiin asti. :smt006

Tämä vinkki siksi, kun etsin itse kauan sopivaa ja sopivan hintaista, enkä löytänyt. :smt041
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Vinkki kanalan imurointiin

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minulla on tuhkaimuri odottamassa tuolla koekäyttöä että miten toimii kanalassa! :smt006
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Kanalaimuri?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Tommonen rakennusimuri tarttee saada meillekin! Pitääkö se kovaa ääntä? Olen kokeillut minäkin yhdellä jos
toisellakin imurilla. Kuiva/märkäimuria en jaksanut nostaa tarpeeksi ylös eikä se kyllä oikein kunnolla vetänytkään
hämähäkinverkkoja nurkista. Tavallinen imuri on kanssa hankala ja täyttyy heti. Meidän tuhkaimuri ei kyllä mitään
näkyvää saanut aikaiseksi.
Keväällä, kun kaikki linnut ovat ulkona, raahaan kompuran sinne ja puhaltelen kaikki seinät ja nurkat puhtaiksi.
Näin talvella ei sekään onnistu.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanalaimuri?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meille ostettiin viime keväänä Kärcherin tuhkaimuri kanalakäyttöön. Aika kova ääni siinä on, mutta muuten ihan hyvä imuri. Ei mene heti pölyistä tukkoon kuten tavallinen imuri, ja suodatin on helppo irrottaa ja puhdistaa sitten kun se on tarpeen.
Vastaa Viestiin