Kanojen kotiuttaminen

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kuukunanmuna

Kanojen kotiuttaminen

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Täältä tulee taas latinki kysymyksiä, tällä kertaa kanojen hankinnasta ja kotiuttamisesta. Arvelin, että kun kissoille, koirille, kaloille jne on olemassa kotiuttamisohjeet, ehkä kanoillekin on.

Jos kanalassa ei ole vielä yhtään kanaa, millaisella kokoonpanolla kannattaa aloittaa? Kannattaako hankkia tipuja, nuorikoita vai aikuisia vai sekä että? Tarvitsevatko aivan nuoret kanat joukkoon jonkun vanhemman näyttämään esimerkkiä vai voiko kanalan kansoittaa esimerkiksi pelkillä tipuilla? Onko kanalla/tipulla luovutusikää?

Miten kanat siirretään mahdollisimman stressittömästi uuteen kotiin, eli miten ne matkustavat autossa ja kannattaako kanala pitää hämäränä tms. kun päästää kanat sinne vapaaksi? Piilopaikat ilmeisesti olisivat ihan hyvä juttu. Ehkä pari pientä kuusta tms. kanalaan sisustukseksi? Pidetäänkö kanoja alkuun sisällä tutustumassa paikkoihin vai avataanko ulkotarhan luukku heti?

Onko väliä, tulevatko kanat samasta kanalasta vai useammalta eri kasvattajalta?

Kannattaako linnut käsitellä ulkoloisten varalta ennen kuin ne päästää ensi kertaa kanalaan (ellei myyjä ole tehnyt häätöä) vai stressaako se juuri matkustaneita kanoja liiaksi?

Muita vinkkejä saa myös antaa.
epi

Re: Kanojen kotiuttaminen

Viesti Kirjoittaja epi »

Siitä, millaisella kokoonpanolla aloitat, ei ole väliä. Se on mielestäni makuasia. Minä aloitin ihan tipuilla, ja pakko tunnustaa, kyllä oli ihana seurata kun kasvoi, mutta kyllä minä odotin sitä kun alkaa munimaan ja kiekumaan kun kuuta nousevaa. Joten sanoisin että ihan mikä tuntuu itselle sopivimmalta. :)

Pahvilaatikossa minä olen kanat kotiin tuonnut. Eiköhän se matka aina aiheuta jonkun verran stressiä.. Sen kun päästät kanat kanalaan vapaaksi valot päällä, kerta siellä ei vielä muita ole, niin saa rauhassa tutkia paikkoja ja tutustua. Ulkotarha jutusta ei ole vielä kokemuksia, mutta sanoisin että pidä ensin pari päivää ainakin sisällä että tietää kuka niitä hoitaa ja kerkeää totutella ensin sisätiloihin. :)

Sillä ei ole väliä tuleeko kanat useasta vai yhdestä paikasta. Tietenkin saat enemmän "uutta verta" kanalaan, mitä useammasta paikasta kanat on.

Pieniä tipuja en ainakaan alkaisi myrkyttämään, ellei ulkoloisia olisi selvästi näkyvillä. Aikuisissa sekin on mielipide asia, myrkyttääkö ennen kanalaan laittoa, vaiko jos jotain löytyy..

Kaiketi joku joka tietää enemmän, kertoo tarkemmin ja oikaisee jos olen ihan hakoteillä.
Kesämamma

Re: Kanojen kotiuttaminen

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Mä myrkyttäisin aina kaikki uudet eläimet ihan vaan ongelmien välttämiseksi... Ei kuulosta mukavilta noi kun jengi painii väive tms. ongelmien kanssa, kanapunkista nyt puhumattakaan..

Meille tuli kanat viime kesänä, eli en taatusti ole paras neuvomaan, mutta meille tuli aikuisia kanoja ja niille ihan pieni kukkopoikaraasu. Musta se kukko ei ole koskaan oppinut tavoille, vaan on apinoinut käytöksensä noilta kanoilta, jotka nekään ei ole oikein mukavasti käyttäytyviä. Nyt kanalassa pieniä tipuja (kanana hautomia) ja aikuiset ajaa niitä minkä kerkiää, samoin kuin porukkaan n. 8viikkoisena laitettuja konehaudottuja nuorikoita. Eikä tilanne näytä rauhoittuvan. SItten mä täältä luen juttuja, kuinka kukko tarjoilee ruokaa kanoilleen ja jopa tipuille... Ei meidän kukko vaan sellaista tee. Eli ehkä uutta parvea perustaessa vois miettiä et ottais aikuisemman kukon pitämään järjestystä :smt001 Siitä ainakin uskon, että meillä noiden rouvien huono käytös paljolti juontaa.
SimplySix

Re: Kanojen kotiuttaminen

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Minäkin olen vasta aloittelija näissä kanahommissa, kun toista kertaa (pari vuotta aiemmin oli kesäkanoja) tulee tänä kesänä kanoja minulle.
Itsellä ei viimeksi ollut ulkotarhaa tarjota kanoille, mutta sisätilat oli kyllä ruhtinaalliset kokonsa puolesta. :smt007
Porukka tuli pahvilaatikoissa ja melko hiljaa pysyivät matkan ajan, ihan yllätyin, kun arvelin, että sieltä laatikoiden kansien välistä tunkisi koko ajan kanan päätä ja matka olisi yhtä kiekua ja kaakatusta. Kun perille päästiin, niin kannoin ensin kaikki laatikot uuteen kanalaani ja sitten rupesin rauhallisesti päästämään kanoja laatikoista. Eipä ne; kiersivät kerran kanalan ympäri ja alkoivat syömään. Kukot vähän pörhistelivät höyheniään ja alkuun vähän paimensivat rouvia, mutta kohta nekin oli ihan kuin aina olisivat siellä olleet. :smt045

Minulle kaikki tulivat aikuisina, joten tipusista minulla ei ole kokemusta.
Tavast

Re: Kanojen kotiuttaminen

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Sen mitä olen kuljettanut, niin kanat ovat matkustaneet rauhallisesti ja myös hyvin kotiutuneet.
Ensimmäiset ostin siitosmunina ja siirsin ne kesäkuussa kolmeviikkoisina kesäkanalaan. Nopeasti kotiutuivat,
niitä olikin hauska seurata kun yhtäkkiä oli paljon tilaa ja kaikenlaista ihmeteltävää. Ulosmenoluukussa oli
ensin vähän ihmeteltävää, mutta kun muutaman kerran nostin "kynnykselle", niin jo hoksasivat homman.
Aluksi paimensin niitä illansuussa sisään, kunnes huomasin sen olevan ihan turhaa; illan hämärtyessä ne painelivat
orsille nukkumaan ja kävin vain sulkemassa luukun yöksi, etteivät pedot pääse kaivautumaan verkon alta ja luukusta sisään.
Varosen Pappa

Re: Kanojen kotiuttaminen

Viesti Kirjoittaja Varosen Pappa »

Ei oo kun vuojen kokemus kanalan pidosta mutta kokemusta silti. Jos laitan kanalaan aikaisen kanan tai nuorikon niin 2 viikon täys ajojahti on päällä, sama juttu kanan hautomista tipuista jotka oli emon kanssa 6 viikkoa verkon takana eristyksissä, "turvassa".
Nyt päätin toteuttaa homman "luomuna" ja annoin hautoa munintapesässä, keräten ylimääräiset munat päivittäin pois. Tipuja on jo 2 poikuetta, syövät samasta kiposta ja viipottavat ympäri kanalaa. Kukaan ei ole kertaakaan jahannut tipuja, joskus nokkaistaan kauemmaksi mutta ei vakavempaa. Kukkoja on tullut ja pataan mennyt ihmis vihaisuuden tai ylimääräisenä muuten vaan puolenkymmentä.

vinkkinä sanoisin että ota kerralla riittävän iso parvi. Sekaan on tuskaista lisätä muuten kuin kanojen hautomana. Ainakin meillä.
kotkotko

Re: Kanojen kotiuttaminen

Viesti Kirjoittaja kotkotko »

Itselläni myös vain vuosi kokemusta taustalla, mutta jotain ehkä jo oppinut, luulen. :)

Kukon pitää olla riittävän aikuinen, että se saa kanoille kurin. Jos kukko on liian nuori, niin se ei pääse nokkimisjärjestyksessä kanojen edelle ja siitä voi tulla ongelmia. Oma mutu tuntuma, että saisi olla ainakin 5 kk ikäinen, lisäikä plussaa, etenkin jos kanoissa on sitä vanhempia.

Jos lisää nuorikoita valmiiseen parveen, niin niitä on hyvä laittaa yhtäaikaa vähintään kaksi tai useampi, ja muutama hyvä piilopaikka kanalaan. Sekin auttaa, kun lisää ruokintapaikkoja ja jotain muuta tekemistä kanoille, nokittavaksi vaikka ranskanleipä, niin saavat kohdistaa tarmonsa siihen eikä nuorikoihin.
Alle parin - kolmen kk ikäisiä en ihan herkästi uskaltaisi parveen lisätä, ellen tietäisi entuudestaan, miten parvi ne ottaa vastaan, ainakaan omani ei kovin kiltisti.
Vastaa Viestiin