Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

sannikki

Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Jooh eli huhtikuussa kuoriutuneet orpingtonit, joiden luulin olevan kanoja niin nyt toinen kanoista on kasvattanut viikon aikana oikein messevät heltat ja harjakin on noussu kummallisen korkealle... Toinen on vielä ihan kanan oloinen, joten mitä ihmettä :shock: :shock:

tässä tämä ihmeellinen otus muokkaan tähänkin jos joku pohtii samaa pulmaa että tämä otus oli kuin olikin kana, ja munii hyvin :) muokattu 5.10.12
Kuva

ja tässä samanikäinen kaveri
Kuva

Eihän tää näin voi mennä???? Onks tää buff värinen nyt kana vai kukko????
Viimeksi muokannut sannikki, 05 Loka 2012, 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suwitsu

Re: Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Kaulasulat ainakin kukkomaiset, millainen pyrstö on?
rilla

Re: Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Komea kukko taitaa olla tulossa... :smt003
ninanni

Re: Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

Viesti Kirjoittaja ninanni »

kukolta näyttäis minustakin :)
sannikki

Re: Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Pyrstö on aivan samanlainen kuin kanallakin ja mikä ihmetyttää eniten niin tämä on pieni, samankokoinen kuin tuo kelta-harmaa, ja kukot tästä pesueesta laitettiin jo lihoiksi kun olivat valtavia :shock: Mikä samperin kääpiökukko tää sitten on??? Ja saman ikäiset kukkopojat kiekuivat jo täyttä häkää yli kuukausi sitten :smt017 Tämä ei kieu ja isäntä väittä kukon polkeneenkin tätä :smt011 mie en nyt enää tiiä mikä hybridi hermafrodiitti kakukko tää on.... Voi itku :smt010

Tässä kuvassa näkyy suht samanikäisen orppikukon pylly eli tää on TODELLA pieni kokoinen kukon rinnalla puff värinen "kana" on tuon kelta-harmaan kanan takana
Kuva


Ja tässä samasta parvesta yksi kukko mikä laitettiin likoiksi 4kk ikäisenä, puff "kana" on siis puolet pienempi ja huomaatte varmaan kukkopojan harjan ja heltat
Kuva

Nyt alkaa ihmetyttää suuresti mitä mulle on myyty, eikai kukko näin paljon myöhässä kehity, TÄMÄ ON KUITENKIN 5kk VANHA :smt017 plus että sulki kuten kana, kukot sulki myöhemmin.... Apua...
ninanni

Re: Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

Viesti Kirjoittaja ninanni »

kyllähän se taitaa niin olla että kanasta voi aina tulla kukko. Kunnes toisin todistetaan eli alkaa munia tai kiekua. Onhan näitä välillä näitä epäselviä tapauksia. Ei itsellä kyllä vielä vastaan ole tullut. Mut täältä lukeneena näin muistelen :smt040
sannikki

Re: Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Kyllä kai tän ikäisenä kukko jo kiekuisi... Minuu alkaa harmittaa tää kana toden teolla, kun mokomasta 5:stä tipusta kolme oli kukkoja jotka syötiin jo ja kanoja halusin haudontaominaisuuksien takia... Mietinpähän seuraavaksi keneltä ostan jos enää ikinä mitää ostan.

Kurjia kokemuksia, tuo sininen orppikukko meinas kuolla kuljetuksessa kun oli pakattu niin pieneen laatikkoon että olis sinne ehkä 4 viiriäistä voinu laittaa ei ISOA kukkoa. laatikkoon tungettu ja jeesusteipillä laatikko kasaan ettei riko kun yrittää nousta, plus ilmareikiä oli, hmm kolme kynän mentävää, revin heti laatikkoon isommat reiät ja voitte uskoa että ajoin lujaa kotiin tapaamispaikasta mistä kukon hain, eipä ollut omaa boxia mukana kun en edes ajatellut että joku niin pieneen laatikkoon änkee kukon, varsinkin kun kukko oli matkustanut jo toista tuntia. Ehkä kuolleena siihen lootaan olis voinu laittaa, jos olis saanu tungettua, mutta ei elävänä. kotona sitten elvytettiin lämpöhalvauksesta kärsivää kukkoa ja olin liki varma ettei se selviä :( Monen tunnin reporankana makaamisen jälkeen nousi onneksi kukko jaloilleen, käveli pari tuntia vielä päin seiniä, mutta illan viiletessä virkistyi :smt038

Sitten vielä nämä tiput mitkä ostin, kun kasvoivat niin huomasin omistavani sulkajalkaisia orpingtoneja :smt012 kahdella kukolla oli sulkia jaloissa... ei kiva.
ninanni

Re: Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

Viesti Kirjoittaja ninanni »

no ei nyt varsin hyviä kokemuksia tunnu olevan :( itse en kyseisestä "roduista" osaa sanoa mitään kun en tiedä mutta ilmeisesti ei puhtais ole sulkajalkaa? Anteeksi tyhmyyteni. Mut joo kukko tarttee aika ison tilan. Itse en edes kaukaa uskalla lähteä hakemaan. Enkä ole kyllä paljon edes hakenut. Huimat kaksi kertaa. Ensimmäiset kanat ja kukon vajaa 20km matka ja tiput hain yksinäisen kuoriutujan seuraksi n. 50km päästä. Mut sekin jännitti kuinka tiput selviävät niin pitkän matkan. Onneksi kaikki meni hyvin ja nyt jo onnellisena kanalas :) sanoithan mielipiteen kukon laatikosta? Tai että mitä meinasi käydä? Siis ihan vaan vaikka siksi JOS ei tiennyt että ei voi niin pienessä tilassa matkustaa. Onhan niitäkin jotka eivät oikeasti tiedä. En minäkään tiennyt kun ensimmäisen kerran hain joten kysyin ja sain vastaukseksi mitä pitää ottaa mukaan kun hakee ne kotiin ym. Kyllä silti järjelläkin ajattelee ettei niitä nyt voi laatikkoon päällekkäin laittaa ja luukku kiinni tyylillä.

Ja jos se ei se kukko kieu(onpa hölmö sana?) vielä niin Mistä sitä tietää vaikka pian munisi? :)
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kyllä sulkajalkainen orppi voi olla puhdas. Orppien rotustandardeja kun lukee virheeksi lasketaan sulkajalkaisuus, eli se on orpeissa virhe ei merkki siitä että ei olisi puhdas. Mulla ainakin tulee sulkajalkaisia. En edes ole sitä hirveästi karsinut jos muuten on ollut mielestäni hyvä. Ulkomaisilla sivuilla neuvotaan että sulat nypitään pois jos muuten hyvä yksilö ja haluaa näyttelyssä käydä.
Meillä on myös ollut tuollaisia hitaasti kasvavia kukkoja. Aina niistä on kunnon paistit saatu, eloon en ole jättänyt vaikka ovat olleet ihan normi kokoisia pataan mennessään. Muutama vuodessa noita on tullut, nytkin kaksi kasvamassa.
Jos viidestä sukupuolitunnistamattomasta tipusta tulee vaikka kaikista kukkoja se ei ole myyjän vika vaan ostajan epäonnea.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
rilla

Re: Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

Viesti Kirjoittaja rilla »

No kyllä mulla on just tolleen joskus käyny. Et olen kananuorikot jättäny kasvaan ja kukot on hävitetty.
viime kesänä alkoi sen jälkeen 1 kaunis sekarotunuorikko epäilyttäästi muuttua. Kukkohan se oli.
Ajattelin, et kukkopiirteet tuli esiin vasta kun isommat ja hallitsevammat kukot oli porukasta pois.

Ja just tänä keväänä annoin silkkikukon ja kanan tytölle.
Todella kaunis, pienikokoinen silkkikukko on kehkeytynyt siitä kanasta.
Ei oikein vielä uskalla kiekua velipojan kanssa ollessaan, mut kukko on.

Tuskin näitä kukaan tahallaan kenellekään tekee. Joskus on todella vaikea tunnistaa kumpaa sukupuolta ovat.
Mut mulla ei itellä ole orppeja ollu koskaan. En niistä tiedä enempää. :smt024
mik

Re: Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä myin kesällä yhden poikueen ja jouduin venyttämään myyntiä yli 2 kk:tta, kun kaikki vaikutti kanoilta. Myinkin ne kanoina ja sanoin kaikille ostajille, et jos joku osoittautuu kukoksi, niin korvaan rahalla tai uudella kanalla. Yksikään ei oo soittanut, eli mun 13 tipua olivat kaikki kanoja. Mut joskus vaan on hankala erottaa, olihan mullakin siitoskukkona kananuorikkona ostettu Helmi-Emilia. Eli kyseessä ei välttämättä ole huijaus, vaan se, että aina ei sukupuolileima näy selvästi.
smari

Re: Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

Viesti Kirjoittaja smari »

Kirjotanpa tähän nyt muutaman mielipiteen kun olen erivärisiä orppeja kasvattanut.

Värit on erilaisia. Värit kehittyy eritavoin. En tiedä missä muodossa tämä olisi paras kirjoittaa että se ymmärretään, ehkä esimerkit havainnollistaa asiaa. Eli jos on tipuja ja päättää sukupuolet sulkaantumisen perusteella, niin jos on rinnakkain vaikka sinisiä ja buffeja, niin kaikki puhtaat buffit tulkitaan helposti kanoiksi. Niin ei tietenkään oikeasti ole. Puhtaissa väreissä ei voi siis verrata erivärien sulkaantumista keskenään. Ja lisäksi on eroa eri linjoissa, kaikki suvut eivät ole kehityksessä verrannollisia toisiinsa. Ja vaikka tietysti olosuhteet vaikuttaa kehitykseen, niin näillä geeneillä on iso merkitys. Ainakin omat buffini ovat myös aikuisena ominaisuuksiltaan erilaisia lintuja kuin siniset orpit, jopa hyvin paljonkin. Erilaisten värien kehitys menee eri tahtiin koko ajan, ihan sinne sukukypsyyteen asti. Ja buffejakin on eri sukuja suomessa, ne eivät suinkaan ole samanlaisia. Tosin en tiedä Sannikin lintujen alkuperää, eli pointtina tässä oli vaan tuoda esiin eri värien erilaisuus ominaisuuksiltaan.

Tässä topikissa ihmettelen kovasti murehtimista jalkasulista. Ymmärrän hyvin kun joku haluaa kasvattaa mahdollisimman hyviä rotumääritelmän mukaisia lintuja jotka pärjäisivät näyttelyissä jos niitä näyttelyitä olisi. Mutta kun kuvissa on sekavärisiä orpingtoneja, niin miksi murehtia muutamasta sulasta väärässä paikassa? Sekavärisen linnun jälkeläisetkin on vääränlaisia, mutta muutaman jalkasulan omaava orpington voi tehdä vaikka niitä huippuhyviä jälkeläisiä. Näyttelymielessä (ja näyttelyeläinten kasvatusmielessä) kuvien sekaväriset ovat täysin arvottomia. Pienillä jalkasulilla varustetut linnut puolestaan eivät ole. Eli vaikka molemmat on virheitä, niin virheet eivät ole suinkaan samanarvoisia. Eli kysymys kuuluu, miksi tehdä toisesta virheestä iso ongelma, jos samalla jättää toisen virheen huomiotta? Miksi epäilee puhdasrotuisuutta yhden virheen perusteella, mutta ei epäile sitä toisen (ja isomman) virheen perusteella? Kummallakaan noista virheistä ei ole mitään tekemistä kanan hyvinvoinnin kanssa eikä merkitystä kotikanalassa lemmikkikanoilla. Ja kumpikin on iso asia puhuttaessa rotumääritelmän mukaisesta hyvästä yksilöstä. Ja tähän vielä lisään sellaisenkin pointin, että linnut kannattaa ostaa ihmiseltä johon luottaa ja käydä paikanpäällä katsomassa niiden vanhemmat. Näkee siinä sitten olosuhteetkin samalla, se on varmasti aina hyvästä. Jos epäilyttää, niin älä osta. Yksinkertaista! Tosin itse en näe kuvissa mitään mikä aiheuttaisi epäilyn sekarotuisuudesta.

Vielä orppien sukupuolen määrityksestä tipuajan jälkeen. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, niin värit on erilaisia. En tiedä paljonko olen tätä toistanut, mutta tässäkin yhteydessä toistan taas :smt002 Omat buffini ovat olleet aina huomattavasti hitaampia tulemaan sukukypsäksi kuin muut kukot. Todellakin paljon hitaampia. Viime syksynä mm kun pihassa oli useampi kymmenen buffkukkoa, niin moni kanaharrastaja luuli niitä isoksi laumaksi aikuisia kanoja. Myös valokuvista kukot tulkittiin kanoiksi, vaikka olin itse täysin varma että ovat kukkoja. Näin kävi monilla muiden rotujen pitkän linjan harrastajillakin. Samoin moni kokenut kanankasvattaja on luullut että meillä on ollut paljon leghornikukkoja kesäisin, silloinkin kun kaikki lehgornkukot on teurastettu jo pienenä ja on nähnyt vain kanoja. Leghornkanat siis näyttävät kukoilta jo silloin kun buffkukot ovat vielä pitkään aivan kanan näköisiä. Molemmat kun ovat tässä asiassa melko ääripäitä ja erisuuntaan. Rodut on siis erilaisia. Rotuja ei pidä verrata toisiinsa liikaa, vaan pitää verrata saman rodun muihin yksilöihin, silloin kun määrittelee sukupuolta. Ja silloinkin huomioida vielä eri sukulinjojen erot. Vaatii siis tietoa ja kokemusta, molempia kertyy kyllä kun harjoittelee. Harjoitellessa olisi varmaan silti hyvä välttää toisen tuomitsemista huijareiksi jos virheitä tulee. Vaikka kyllähän niitäkin tietysti on, mutta hyvässä uskossa haluan ajatella että niitä on aika vähän. Samoin voisi olla aloittelijoilta fiksua rehellisesti ilmoittaa myydessään että sukupuolenmääritys ei ole täysin varmaa nuorilla. Itsekkin kerron yhäkin ostajalle että virheitä voi tulla.

Buffien väriristeytyksestä vielä muutama sana. Sukupuolenmääritys väriristeytyksillä pitää tehdä täysin yksilötasolla ilman yleistyksiä kummankaan puhtaan värin kehityksestä. Eli samoin kuten sekarotuisilla. Ei voi päätellä kummalta vanhemmalta mikäkin asia periytyy ja silloin yleistykset ei pidä paikkaansa sitäkään vertaa kuin yleensä. Samoin on muiden ominaisuuksien kanssa. Ja aina on muutoinkin yksilöeroja. Meillä on alkanut 5 viikkoinen sininen orppi harjoitella kiekumista, mutta eihän se yleensä niin mene. 4 kuukauden ikäiset buffit ei kieu meillä nyt, eikä kieu yleensäkään silloin vielä, mutta samanikäiset siniset ja mustat kiekuu yleensä aina sen ikäisenä. Eli harjoittelemisiin. Ja jos vain mahdollista, niin harjoittelua nopeuttaa se kun näkee eri-ikäisenä sitä rotua mitä kasvattaa. Vierailkaa niiden luona josta ostatte lintunne, jutelkaa ja tutustukaa. Nykytermein ilmaistuna, verkostoitukaa ja katselkaa samoja lintuja useamman silmin kavereiden kesken ja nimenomaan myös livenä. Vaihtakaa tietoja ja huomioita, silloin kun ne elävät yksilöt on suoraan siinä silmien alla liikkuvina. Tsemppiä harjoitteluun, se jatkuu yhä täälläkin ja on hienoa kun joka vuosi oppii jotain uutta :smt023
sannikki

Re: Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

Viesti Kirjoittaja sannikki »

ASiantuntevaa tekstiä smarilta :smt038 Kiitos paljon:)

Sen verran googletin illalla itsekin että huomasin englannin puff värisissä näyttelykanoissa huimia eroja, toisilla kanoilla oli jopa isompi harja kuin tuolla minun kanalla ja isommat heltat, toisilla taas hyvin paljon pienemmät, joten linjojen vaikutus tuli tässä hyvin selväksi ja voi tehdä huimia eroja!

Olen kuitenkin toiveikas että tämä olisi kana, satulasulat ovat tismalleen samanlaiset molemmilla kanoiksi luulemillani, ja tänään kanalaan oli ilmestynyt pikkuruinen muna, voi tietty olla kochinin tuotos, mutta tyystin erilainen oli kuin kochin munat aiemmin. Ainut mikä ihmetyttää on se että tämä kana tai oli sitten kukko on todella pieni... Kaikkiin puff-orppeihin nähden mistä olen kuvia katsonut niin että on joku vertailukohta taustalla, niin tää on puolet pienempi. painaa ehkä kilon, pitääkin punnita mielenkiinnosta, en kuitenkaan usko että tämä ikinä pääsee lähellekään orpingtonin mittoja.

Ja kyllä, en osta mitään ellen näe emolintuja, ja tiloja missä linnut on, voi olla liikaa vaadittu mutta voin sitten ostaa muualta :) smarin lintuja haluaisin päästä näkemään ja ihastelemaan ja mielelläni ostaisinkin :smt045 ovat hienoja!
smari

Re: Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

Viesti Kirjoittaja smari »

sannikki kirjoitti:
Ja tässä samasta parvesta yksi kukko mikä laitettiin likoiksi 4kk ikäisenä, puff "kana" on siis puolet pienempi ja huomaatte varmaan kukkopojan harjan ja heltat
Kuva
Harjan ja heltan perusteella tämä voisi olla myös hyvin kehittynyt 4 kuukauden ikäinen kana. Tuossa iässä ei aina ole kukoilla ja kanoilla juurikaan eroa harjoissa ja heltoissa, vaan joutuu katsomaan kokonaisuutta. Myöskään tässä kuvassa ei näy kukkomaisia sulkia, ainakaan miniläppäriltä katsottuna (toivottavasti en vain näe niitä :smt001 ). Malli kyllä viittaa keskenkasvuiseen kukkoon, mutta onpa sitä tullut kotipihassakin nähtyä tuollaisia honkkelon teinikukon näköisiä kanojakin. Niistä on tullut sitten tosi-isoja aikuisia munijoita.
sannikki

Re: Nyt olen AIVAN ÄIMÄNÄ!!!kana onkin kukko?? APUJA!!!

Viesti Kirjoittaja sannikki »

smari tää kuvan kukko kiekui jo hienosti, kuten veljensä :smt002

Niin ja en missään nimessä tarkoittanut millään muotoa, että tipujen sukupuolet olis ollu myyjän vika, ostin tunnistamattomina, tässä oli nyt kirjoittajan ja lukijan välillä ymmärryskatkos :smt045 Vaan tarkoiten että harmittaa ylipäänsä kun niistä viidestä tipusta sain sen kaksi kanaa minkä halusinkin, ostin enemmän juuri kukkojen varalta, ja nyt se toinen mokoma uhkaa muuttua kukoksi :smt016

Noh sikäli ongelma alkaa selvitä kun puff värinen miniotus on muninut tänään minimini munan, olettaisin ainakin koska kanalassa oli kolme munaa ja tuolla toisella kanalla ei edes harja punerra kuten muilla kun ovat aloittaneet munintansa. Kanalassa on siis neljä kanaa.
Vastaa Viestiin