Kukon teurastus..

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Igor666

Viesti Kirjoittaja Igor666 »

Tuli taas yksi kätevä väline mieleen, jonka voi saada erittäinkin halvalla ja on nimenomaan tarkoitettu luiden halkomiseen.
Joka kodin ihana kiinalainen kokkiveitsi. :smt016
Linkki kuvaan.

Itselläni on kaksi tällaista kotona milteinpä käyttämättömänä. Toinen on lähinnä koristeeksi hankittu ja käyttökapula, jolla tapaan niitä vahvempia hedelmiä ym halkoa on kotoisin kirpputorilta 5 eurolla. :smt003 Ihmetyttää vain, että miten ne niin halvalla paketissa olevia tuotteita myyvät...

Eli jätänkin tuon minikirveen ostamatta. On se sekin säästöä ja kotiapäin.

Vaikka eläinten siivoamiseen suositellaankin tylppää veistä (sellaista lusikan mallista kärkeä) ettei puhjo nahkaan reikiä tai survo sisäelimiä palasiksi ja saa sitä ihanaa hajua kotiinsa, niin itse olen suosinut siltikin terävää pistämiseen soveltuvaa puukkoa.
Sillä pääsee hyvin nahasta läpi, saa irroiteltua sen nahan lihasta jne. Tylpällä se tuntuu enemmänkin tuskalta.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Anteeksi, en jaksanut lukea koko ketjua läpi.
Mutta kerron omat vinkkini vaikka ne olisi jo aiemmin tullut.
Meillä on toiminut tämä parhaiten. Eikä minulla ole koskaan ollut ongelmaa teurastuksessa. Opin isältäni tekniikan.

Kukko haetaan hämärästä kanalasta rauhallisesti sylissä pidellen. Mitä rauhallisempi kukko on sen parempi.
Sitten otetaan vasemmalla kädellä luja ote molemmista jaloista ja sievästi vain kaadetaan eläin niin että se roikkuu pää alaspäin. Jostain syystä kun näin tekee kukko ei räpistele vaan öllöttää kuin juopunut pää pölkyllä.
Kun pää on hyvässä kohdassa lyön vesurilla tai isolla kirveellä pään poikki.
Räpistelyäkään ei hirveästi tule jos eläin ei ole pelännyt.
Meillä oli isä myös hyvin tarkka, että teuraspölkky oli nurkan takan ja muut eläimet eivät saaneet nähdä teurastusta.
Mitä rauhallisempi tapahtuma sen parempi liha
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Juu ja kantaessa pitää rauhottavasti vielä höpötellä,ja silitellä.. yön kähmyssä meilläkin, kun muut jo nukkuu orrella...siivoomisen voi sitten jättää aamuun, voi roikkua orressa jaloistaan.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Juu, ei se nuin tehtynä ole niin paha mitä voisi kuvitella.
Ei varmasti giljotiiniä pahempi ja sehän oli aikanaan suuri keksintö helpottamaan ihmisparkojen kärsimyksiä. ;)
amppa

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja amppa »

Nostan nyt tälläisen keskustelun taas pinnalle.

Olen siis naisihminen, joka joutuu meidän perheessä hoitamaan kukon teurastuksen yksin. Mieheni ei halua siihen missään tapauksessa osallistua, mutta kukkopaisti sen sijaan kyllä maistuu isännällekin... :smt005

No siis olen tehnyt niin, että taurastan kukot pimeän tullen. Haen ne yksitellen orrelta taskulampun kanssa ja sitten kukkolan eteisessä on varsinainen taurastuspaikka missä on valo. Kääräisen kukon ympärille pyyhkeen, että saan siivet kivasti nippuun ja myöskin pidettyä kukon kiinni jälki refleksejen ajan. Näin olen todennut teurastuksen olevan kaikkein siistimpää.

Kukot ovat niin unenpöpperössä kun pää on jo pölyllä ja kirveellä katkaistu, että eivät todella ehdi varmasti tajuamaan mitä tapahtuu. Pää menee aina yhdellä lyönnillä poikki niinkuin pitääkin, eikä asiassa ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Silti olen miettinyt tässä ketjussakin esiin tullutta lopetusjousta, joka siis on suunnattu kai pääasiassa kaneille. Voisiko sellaista ehkä hyödyntää kukoille? Onko kellään käyttökokemusta kyseisestä värkistä linnuilla? Sellaisiahan myydään esim maatalousykkösessä riista eläimille kohdassa: http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet ... kanit/131/

Olisipa aika kiva, kun kukko olisi jo tajuton ennen pään katkaisua!!

Sitten nylkemisestä. Olen nylkenyt kukot nahkoineen, en ole kyninyt. Onko siinä merkittävää makueroa nahkojen kanssa ja ilman? Paistopussissa tai padassa jokatapauksessa laitan kukot. Miten tämä kyniminen oikeaoppisesti tapahtuu?

Tälläisiä mietteitä minulla siis tällä kertaa.. :smt001
Suvianne

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minusta on merkittävä ero. Mutta hyvällä ruokahalulla moni syö ilmankin nahkaa.
Itse kynin ehottomasti.

Kuumaa vettä, tilkka saippuaa sinne (rikkoo pintajännityksen)
Ja ensin päästä työnnät veteen ja sitten jaloista taikka toisin päin.
Nypit, tai pyyhit ja sitten kylmään veteen hanan alle ja siistit loppuun.
Ei mene kuin muutama minuutti.
amppa

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja amppa »

Ok. Pitää kokeilla seuraavalla kerralla sitä kynimistä. Mitä saippuaa olet käyttänyt? Onko sen veden olla kiehuvaa, vai riittääkö tyyliin jos otan kuumaa vettä kraanasta mukaan teurastukseen?
Iloisten Munatalo

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Ei kiehuvaa, muuten pinta kypsyy ja kyniessä repeilee. Niin kuumaa kuitenkin että käsiä polttaa kunnolla, varmaan jotakin 60-80 asteista ainakin, sinne dipataan muutaman kerran että on läpi märkä ja ei kun hyppyset hommiin :smt023
Hra Heinämäki

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Hra Heinämäki »

kuuluisi varmaan linkkiosioon mutta jonon jatkoksi video jossa käsitellään fasaani. Kanalla olen koittanut ja ihan hyvin tuntuu toimivan. Jalkojen väliin jää siivet ja rinta. ja vetäjän käteen kaikki muu. On vaan aika kova homma. saa vetää koivista melko kovaa.

http://www.youtube.com/watch?v=1X5o1JKvFRs
Iloisten Munatalo

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Ei tohon varmaan hento nainen pystyisi, näyttäis voimaa tarvivan melkoisesti, mutta minäpä en olekaan hento, ainakaan vetovoimiltani :smt003 :smt043
Hra Heinämäki

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Hra Heinämäki »

ei muuta kun kokeilemaan :smt027
RautaM

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja RautaM »

Juuri tulin pihalta kokeilemasta videon konstia - toimiva juttu! 2kpl 4,5 kk:n ikäistä kukkopoikaa sekä "turhakana" (ikä ei tiedossa) testissä mukana. Kukkopojilta turkki lähti tosi kevyellä vedolla, mutta vanhemmassa kanassa piti jo käyttää selvästi voimia. Kokonaisuudessaan kätevä ja siisti operaatio. Nylky ja suolistus kertapierasulla. Tätä konstia käytetään jatkossakin. Vieläkun löytäs videon oikeasta niskamurtotekniikasta (parilla pyöräytyksellä) olisin tyytyväinen. Nyt avitin alkuvaihetta kirveellä.
Paltsi

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Tätä pitää testata tänään kun yhden rokkikanan jalka oli huonona ja päästin hänet eilen vaivoistaan.
Suvianne

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mutta ei kannata ;) Kukon nahka pitää olla paikallaan kun paistaa! Tulee paljon parempaa!!
Iloisten Munatalo

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Vaihtoehtona varmaan ihan käypää ;)
Vastaa Viestiin