Kukon teurastus..

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Paltsi

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Tämä rokkirouva menee koirille joten sopii koekaniiniksi. En vain ehtinyt tänään vaikka lie nopea konsti. Huomenna on päivä uusi.
Pirjo

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

....asiasta kukkaruukkuun...
-olipa tytöllä aika erikoinen tapa teurastaa kukko ´Selviytyjät- suomi` ohjelmassa -kiersi päästä ihan kuin olisi kierrekorkkia yrittänyt avata :shock:
Ujopossu

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Ujopossu »

Mä näin vaan mainoksen, mutta kauhee tapa lopettaa eläin. Olis edes ettiny jonkun terävän terän taikka kiven reunan millä olis katkaissut kaulan.. Tässä mun mielipide kanan/kukon lopetukseen
sokeripussi

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Ois niillä ilmeisesti ollu siel joku isompi veitsi millä ois voi katkasta kaulan.
Suvianne

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Hitsi kun en ole nähny. Vaikka kyllä minä hyväksyn kaulan katkaisun murtamalla kun sitten vielä laskee veret.
Olen ottanut kukoilta nahkoja talteen ja silloin vain vännän ja vedän ja kirurgin veitsellä pistän leuan alle.

Tällä keinolla olen kahdesti tehnyt ja todella helppo ja tehokas. Kaula siis ihan katkeaa siellä nahan sisällä ja helposti. Toimitus on niin nopee että kukko ei tajua mitään. Pällistelee vaan kun asetan kepin.
Olen harkinnut ihan vakituiseen käyttöön, kun ei ole niin sottasta, mutta en ole varma onko tuo suomessa laillista??

Tässä video, mutta minusta oikeasti kuuluu painaa molemmat jalat luudalle.
http://www.youtube.com/watch?v=AD56ckzRf4k

Tässä on oikea tapa. Ensin astutaan kevyesti kepin päälle ja sitten toisella jalalla , yhtäaikaa vetäen jaloista.
Ja kengät jalassa :smt012 Paljainjaloin ei ole niin varma se paino siinä kepin päällä
http://rabbittalk.com/post11932.html
SimplySix

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Avo rakenteli huvikseen giljotiinin ja ajatteli jos sillä saatas syksyllä kanoilta päät poikki. Kun giljotiini valmistui niin päästiin testaamaan sitä.
Kokeiltiin jäniksen jalkaa, sellaista kovaa muoviputkea ja lastulevyä. Kaikki meni niin iloisesti ja siististi poikki, että eiköhän me sitä syksyllä käytetä kanoillekkin.
Terä on niin painava, että putoaa raiteita pitkin vauhdilla alas. Ei siinä kerkeä kana kaakattamaan ja useammankin kanan joukkoteurastus menee ihan :confused2: .
Siinä on suojat ettei voi sormia jättää väliin ja huteja ei voi tulla. :smt045

Eikö se ole ihan laillistakin.. Sama kait se kunhan nopeasti kuolema tulee, että onko se vesuri, kirves vai giljotiini.. :smt017
RautaM

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja RautaM »

Voisitko laittaa kuvan giljotiinista? Kiinnostaisi itsekin rakennella moinen laite. Torstaina pääsis taas pajalle ahjon ääreen.
Paltsi

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Täälläkin on giljotiinin prototyyppi rakenteilla ( ollut jo pari vuotta) Kuvia kehiin että ehtii vielä muokata tuota omaa tekelettä :smt003
SimplySix

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Tässäpäs näitä kuvia kiinnostuneille. :smt003
Ekaan kuvaan selittelin vähän mikä on mikä, kun kuvanlaatu on vähän surkea. Tokana sama kuva ilman selityksiä.
Ihan on rakennusjäteet ja mielikuvitus laitettu uusio/ hyötykäyttöön tätä vehjettä rakennellessa.
Kuva
Kuva



Mietin ensin kehtaanko koko giljotiinista täällä mitään sanoa, mutta on hölmömpiäkin ideoita kanan tappamiseen kuultu. :smt016 :smt017

RautaM: Näyt asustelevan samalla kylällä miltä itse olen kotoisin, kappas vain. :smt001
kuukunanmuna

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Vaikuttaako tuo ennalta kalloon kalauttaminen teurastuksen jälkeiseen refleksiin? Siis jos katkaisee kaulan tajuttomalta linnulta, saako se yhtä lailla "jalat alleen" kuin jos se olisi ollut tajuissaan? Mietityttää myös, että jos lintua lyö päähän oikein kunnolla, mahtaako se alkaa kuitenkin räpistellä, jos aivoille käy huonosti eli se kuolee eikä vain tainnu? Säikähtäisin varmaan, ettei siltä mennytkään taju vaan se vain vahingoittui pahoin.

Miten päin kana pannaan pölkylle? Selälleenkö, ettei se näkisi kirveen tuloa ja yrittäisi automaattisesti väistää? Vai pitääkö vetää sukka päähän?

Olen pari kertaa tappanut kituvan pikkulinnun, mutta mun kättäpidempäni oli muistaakseni n. metrinen kakkosnelonen, jolla kumautin niin, että tinttiparasta ei jäänyt jäljelle oikein mitään, joten se ei myöskään räpistellyt. Rumannäköinen tapa, mutta varmasti tehokas, eikä siihen hätään ollut aikaa etsiä mitään fiksumpaakaan välinettä.

Mitenköhän kana- ja vesilintujen pään rakenne eroaa toisistaan? Näin netissä lopetusjousen, jonka mainittiin sen soveltuvan mm. kaneille ja vesilinnuille. Oletan, että jos se sopisi kanoille, siinä lukisi vain "linnuille". Olisi kyllä kätevä peli, jos se kävisi kanoillekin.

Meillä onneksi isäntä on luvannut hoitaa teurastuspuolen, mutta silti mietin tämmöisiä.
Suvianne

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Räpistelee, jos saa selkäytimen katkastua halvaannuttavasti niin eläin ei sätkis.
Mutta sellaset on kielletty esim. nautaeläimillä kun sitä ydinnestettä voi sitte mennä verenkierron mukana lihaan ja se altistaa prionijutuille,, vissiin?
Välillä nuo sätkii enemmän ja välillä vähemmän.
Itestä tuntuu, että jos joku riekale jää roikkuun kaulaan, ne sätkis enemmän. Että se jotenkin osuu hermopäihin.

Mutta minusta tota sätkimistä ei pidä kammoksua, päinvastoin se on vaan hyvä. Se sätkiminen edistää veren tulemisen lihaksista. Joten minusta se on vaan hyvä!!
javu

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja javu »

Kyllähän isompikin elukka saattaa sätkiä ja potkia vielä hyvän tovin verenlaskunkin jälkeen, refleksit siinä vaan purkaantuu. Ihan normaalia vaikka voikin joskus olla aika häijyn näköistä.
sannikki

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Sen verran mitä noita "metsästäjien" juttuja olen kuunnellut niin sätkiminen rentouttaa lihaksiston ja jos näin ei tapahdu voi liha olla sitkeää :smt017 Tiedä sitten onko ihan faktaa :smt042
Paltsi

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Kaula on katkaistava/veret laskettava välittömästi tainnutuksen jälkeen. Muuten on lihat pilalla ja entäs jos tainnutus ei ihan onnistunutkaan...
Isompia elukoita kun lopetan pulttipyssyllä niin ainakin niillä on verenlasku se mihin sitten oikeasti kuollaan.
Refleksejä on turha kammota, eläin ei siinä vaiheessa enää tiedä mitään jos tainnutus on tehty oikein.
kuukunanmuna

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Tuon tiesinkin, että veret on laskettava heti pois. Siitä vain tulisi hirveä hässäkkä, jos sitä päähän lyötyä, jo menehtynyttä lintua luulisi eläväksi ja ryhtyisi siltä hädissään kaulaa katkomaan, kun se vielä räpistelee. :oops: Sen verran moni juttu voi mennä tuossa pieleen, että ihan mieluusti jätän homman miehelle, joka varmasti saa linnun hengiltä nätisti ja nopeasti. Voin kyllä pidellä lintua, mutta vesurin jätän osaavammalle.
Vastaa Viestiin