Mitä tänään kuuluu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Raksu

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Ihanaa Viivi päätti sunnuntaina että nyt pitää saaha vaavit :smt055
hanna

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja hanna »

Varsin kauniit kukkopojat laitettava pataan. Vaihtoehtona jättää toinen niistä ja laittaa toinen ja puolitoistavuotias kukko sen sijaan pataan. Vaikea valinta, mutta viikonloppuna kaiketi ruokalistalla kukkoa. Sääli, kun niin nuoria ja hyvätapaisia. :(
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Piki,araucana
tänään piti päästää Piki paremmille matomaille reilun vuoden ikäisenä. Vasen jalka ei kantanut enää; tapaturma tai toispuoleinen halvaus, en tiedä.
Kesäaikaan Piki oli aina viimeinen sisääntulija pihalta kun oli aika ruveta yöorrelle, ensimmäisenä aina kuitenkin ruokakupilla -mitä hyvää tänään? Omalaatuinen kaakatus ja Havukka-ahon ajattelijan käytös.Sammaleenvihreitä munia. Ihana Piki !
On paha mieli sillä lauman persoonallisin kana ei ole enää tervehtimässä kun menen illalla laittamaan tytöt yöpuulle.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minusta tuntuu että laitan kohta pataan kissaa :smt013 :smt013 Perhanat ruvenneet työntymään karsinoihin rikkomaan munat! Noh, täytyy tilkitä reitit umpeen. :smt011
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Joku riikinkanoista oli päättänyt että kevään tulon kunniaksi rykästään eka muna tälle vuojelle! :smt037 :shock:
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Kanahaukka

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Tänään aamupäivällä puhuin puhelimessa ja katselin samalla keittiön ikkunasta ulos. Ihan kuin 150m päässä lepän oksalla olisi istunut joku sinne kuulumaton harmaa mötikkä. Unohdin sen kuitenkin siinä puhuessa, kun mämmin paisto oli olevinaan tärkeää.
Sitten illan edellä huomasin, että saakelin suuri haukka repii ihan pihassa kanaa. Vaikka kanat eivät edes paljon halunneet ulos kun oli uutta lunta, tämän yhden se sitten oli napannut. Miksei kukkoa koskaan?

Menin ulos, niin iso vanha kanahaukkanaaras lähti saaliinsa kanssa kohti metsänreunaa. Lensi pari metriä ja taas ja taas..
Silloin musta Esko norjalainen metsäkissamme ryntäsi ajamaan haukan pois ja alkoi itse kalvaa sitä mitä kanarukasta oli jäljellä. Itse menin kanalaan katsomaan mitä sinne kuuluu, ajoin myös mennessäni hanhipariskunnan sisälle.
Tulin ulos eri ovesta josta olin mennyt sisään ja juuri samalla hetkellä iso haukka liihotti kohti saalistaan ja sitä kaluavaa Eskoa. Huomasi minut ja kääntyi metsään.
Kysymys. Olisko se käynyt kissan kimppuun? Ja kuinka olisi mahtanut käydä molemmille?
En jäänyt odottamaan uutta mahdollista yhteenottoa, vaan otin katin kainalooni ja toin sisälle. Laitoin kissanluukun vain sisälle asentoon ja Esko rynni vihaisena ovelta toiselle ja kävi välillä luukkua kolistamassa. Vasta pimeän tultua päästin sen ulos.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Meillä nuo haukat välttelee pihan yli lentoa kuin ruttoa. Vieläkään ei tiedetä että miksi, vaikka kanojakin ollut kesäisin irtaallaan. Pihapeltojen yli kyllä liihottelevat ja napsivat hiiriä yms. :shock: Harakat, varikset ja korpit on kylläkin sitten riesana asti... korpit varsinkin ovat kesyyntyneet niin paljon että hakeutuvat jatkuvasti selkeästi tahallaan minun lähelleni, miespuolisten ilmaantuessa kyllä häipyyvät. Toisaalta ärsyttää mutta toisaalta kiinnostaa että mitä ne oikein kuvittelevat minun niille olevan. :smt003 Joku ilmainen ruokkija ilmeisesti, mutta onhan nuo kyllä todella viisaita ja erikoisiakin lintuja.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

@ Titiuu

Kanahaukat eivät lennä koskaan pihan ylitse, ainakaan sellaisen pihan jossa kanoja tai muuta saalista on. Ne lentävät matalalla puitten alaoksien alla tai puitten välissä ja pensaitten takana. Jos näkee haukan noin vain lentelevän niin se on joku muu kuin kanahaukka. Ainoastaan kun ovat varman saaliin bonganneet ja kytänneet, ne ottavat äkisti hieman korkeutta tai tulevat suoraan lymypaikastaan jonkun puun oksalta saaliin niskaan.

Niin että oikeassa olet siinä etteivät ne lentele koskaan pihasi yllä, eivät meidänkään pihan yllä. Korpit kyllä lentelevät pihankin päällä väliin porukallakin ja nyt, kun varisten närhien ym. pesimiskausi alkaa pitävät huolen siitä ettei heidän reviireillään noita lentele eikä pesi.
Hain tuolta linnunääni levyltä kanahaukan äänen ja se perkules keskusteli aamulla jossain lähimetsässä sukulaistensa kanssa tänään. Oli sellainen ääni jota en muista kuulleeni ja pisti minut epäilemään olisko sillä kavereitakin. Ja epäilykseni osui oikeaan. Muuttomatkalla ne toivottavasti ovat ja korjaavat höyhenensä pikemmin muihin maakuntiin.
samapi

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja samapi »

Viirun munat meni koneeseen tänään, toiselle reunaa konetta jäi tilaa vielä muutamalle munalle :smt017 Koitan läpsiä itteäni sormille että sinne ei tarvi tukkia mittään enää :smt018 .
Talvella vaikka kuinka moni kana, ankka ja kalkkuna aloittelit haudontaa ja siinähän kävi sitten niin ettei ole huvittanut paljon tilanne katsausta laitella....
Mulla olis yks Kalkkuna -akka ja parvi valkosia tehari sekotuksia kotia vailla. Erityispiirteinä heistä mainittakoon että osaavat loistavasti pilata toisten haudonnat änkeämällä itsekkin hääräämään toisen pesään, tai tappamalla toisen juuri kuoriutumassa olevat poikaset, osaavat myös ängetä itsensä pikkusesta rakosesta aidan väärälle puolelle :smt019 Tälleen meillä.
Ai niin Fasaani herralla on kanssa viimiset päivät menossa, räpsii mulle päälle ja nokkii ko sen p..#@..le. Sillä on vissiin kevättä rinnassa mutta en ymmrrä minä kilpailijana se minua pitää ko toiset saapi olla rauhassa? Tyhmäki se on ko saapas, ei tosiaan käsitä ettei kannattais alkaa mulle isottelemaan, meilä on tuota kokoeroa kuitenkin jokunen kilo ja MIE osaan kuitenki käyttää kirvestä ja se ei :shock: Tämmösiä Meilä PS. Kanojen ulkotarhassa on lunta vielä puoli metriä...
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Anteeksi, mutta repesin kyllä nyt tuolle fasaanille... :smt005 Tiedän tunteen nuista hautojan pesään tunkeilijoista, meillä nimittäin kissan mulkerot pilasi järettömän määrän siitosmunia ja haudontoja tuhoamalla munat. :smt013 Ja muutkin kanat on sitten harrastaneet. :smt019
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
samapi

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja samapi »

Rauha on laskeutunut meidän navettaan. Se hiivatin fasaani kukko hyppäs viimisen kerran minun hiuksiin hyppimään, koppasin sen kainaloon ja se sai nyt sitte kirvesterapiaa. (maistuki aivan mainiolle ko paistoin sen) On ollu niin mukava mennä katteleen kanoja ja muita räpsyttäjiä ko tarvi sitä hullua enää varoa :smt041
Annir85

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Piip-piip :smt001
Koneessa kuoriudutaan parasta aikaa. Kolme jo putkahtanut pihalle!
Annir85

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Kesäkanat muuttivat uuteen kotiin, saavat kesän elellä herroiksi(voiko noin sanoa?!!?)
Kieku oli yön aikana nukkunut vihreämmille jyvämaille :smt010 , se oli pari päivää vaisu ja nyt oli mennyt sitten yht'äkkiä. Tarkempi tutkimus paljasti munan hajonneen sisälle ja aiheuttaneen jonkin sortin tulehduksen. Ihmeen pienesti siitä huomasi minkään olleen normaalista poikkeavaa. Talvella pimeimpään aikaan sillä oli kahden viikon vaisu jakso, jolloin ei muninut, mutta sen jälkeen muni normaalisti. Kiekua kaivataan kovin jo.
samapi

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja samapi »

Täältä pohjosestaki on jo lumet kaikonneet, olen koittanu isännälle puhua että hommais mulle kunnon kuorman soraa tuonne kanatarhan pohjalle, pitää alkaa laittaan tarha kesä kuntoon. Ankatki tykkäis varmasti jo polskia ulkosalla, vois tuo kuukausi vaihtua äkkiä....Hautomakoneeseen poksahti aivan noin vain eka silkki tirppanen, se on varmaan kukko ko on niin hätänen. Sano kerran yks pikku nassikka, kukot on niitä jokka on etuajassa kuoriutumassa :smt017
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minullakin on vielä sorakuorma levittämättä, tuntuu ettei mitään ole saanut aikaiseksi. On nuo riikit ja helmarit ja mignonit ulkona katetussa "panssaritarhassaan", ja toisessa katetussa on osa tirpoista, vaan kun hemmetin kanit kaivaa koko ajan reikiä joka paikkaan että porukat menee sekaisin tarhaosioissaan nuitten mulkeroitten takia. :smt013 Alkaa jo tympästä jatkuvasti olla nuita täyttelemässä ja siirtämässä takaisin... Minipossutkin pitäisi laittaa kesätarhoihin vaan kun ei kerkiä sitäkään paikkailla. Kyllä on joku kevätlaiskuus iskeny. :smt003
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Vastaa Viestiin