Kanat vesisateessa??

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Henrietta

Re: Kanat vesisateessa??

Viesti Kirjoittaja Henrietta »

^^ No mulla on kyllä samaa vikaa!! Vaikka kun elukoita ottaa, niin pitää tietää, että niistä täytyy myös osata luopua ja tehdä vaikeitakin päätöksiä esim. jos eläin sairastaa.
Meillä on nyt kaksi pässiä "lähtöuhan" alla, koska toinen on niin kova puskemaan ja toista ei viitsi jättää "yksin"..uuhia on kaksi, mutta jos toisen pässin laittais niiden kanssa yhteen, niin siltä pitäis poistattaa pallit ja isäntä ei suostu laittamaan rahaa sellaiseen, onhan kyseessä "vain" lammas...Ja siis, mullahan kuristaa kurkkua jo ajatus, että pitäis noista pässeistä luopua, vaikka tiedän, että järkevintä se olisi, ennenkuin sattuu jotain esim. lapsille! :smt009 Toki annan pässit pois, jos joku huolii, eikä se tunnu tokikaan niin kamalalta kuin teuraaksi vieminen...
Ja toinen juttu kukkojen kanssa: itse haudotuista munista tuli 3 kanaa ja 4 kukkoa, eli jossain vaiheessa on edessä myös kukoista luopuminen, etteivät toistensa kimppuun käy, mutta kukkoja ei taida juuri kukaan huolia, eli tiedän siis, mikä niitäkin raukkoja odottaa.. :smt010

Vähän meni nyt aiheen vierestä, mutta oli oiva tilaisuus purkautua :smt003
reetta

Re: Kanat vesisateessa??

Viesti Kirjoittaja reetta »

mä voin ottaa ylimääräiset kukot ja pässit ruuaksi! olen silleen "paatunut" että syön mielelläni omakasvatettuja eläimiä. kaupan eläimiä en syö, mun lihan pitää tulla sellasista oloista että itteki kehtais siellä elää. teurastan kotona, joten eivät joudu mihinkään kuljetuksiin tai teurastamon tiloihin stressaamaan. kukot lihvin itte ja lampaille tulee ammattiteurastaja tekemään työn. soita henrietta jos oot kohtuullisen välimatkan päässä ja haluat onnellisen lopun elikoille. meillä ei mene ykskään luu hukkaan. mun puh on 0407657979 ja paikka siis turun lähellä.
Korpela

Re: Kanat vesisateessa??

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Henrietta, sä olet tarjonnu niille hyvän elämän, älä murehdi niitten lopettamista, ne olis saattanu joutua häkkiin tai jonnekin vielä pahempaan.
Mulle on tullut pari ilmoitusta niistä kesäpossuista. Ihanaa, näillä näkymin saadaan syksyllä pakastin täyteen kunnollista possun lihaa eikä mun tarvii miettiä miten ne pihvit ja kylkisiivut on eläneet.

Ja jotain mikä ei ole OT :smt003 :
Oli kanat sateessa pihalla viel puol 9 ihan litimärkinä. Kuljin edeltä kanalaan ja höpöttelin että tulkaas tytöt nyt sisälle mennään nukkumaan
ja kun olin sulkenu kanalan oven tajusin et yks puuttuu.
Charlotte tuli kun mä huusin sitä :Mun sylikana raasu oli ihan lits läts märkä ja surkee ja sain ottaa sen syliin ja hellitellä ja paijata koko matkan kanalaan :smt049
( on tainnut olla hyötyä niitten kastematon syöttämisellä. Kädestä tietenkin. )
Juhannuksena meille tulee kukko. Se kaiketi paimentaa kanat sisälle iltaisin ja mun ei tartte kun kattoa että on kaikki paikalla ja sulkea ovi.
Ja on muuten kaunis ja upea kukko. Vähäks elvistelen sit kuvilla :smt004
TopiKukko

kanan kastuminen

Viesti Kirjoittaja TopiKukko »

Katson edelleen olevani uusi kanalanpitäjä, joten kehtaan kysyä kanojen kastumisesta?. Olen kuullut, että kanoille olisi vaarallista kastua. Nytkin katselen duunin ikkunasta tavallisia puluja jotka tepastelee ulkona sateessa ja eivät näytä kovin tuskaisilta. Miksi siis kanojen kastumista pidetään vaarallisena?. kanani tai kukkoni ? ovat nyt kai kahdeksan viikon ikäisiä, jos kanat myynyt henkilö on laskenut oikein syntymäpäivät. TopiKatti
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: kanan kastuminen

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kanat hakeutuvat luonnostaan suojaan sateelta, jos/kun niillä on semmoinen mahdollisuus tarjolla. Pieni tihkusade menettelee varsinkin aikuisille yksilöille, mutta vähänkään reilumpi sade "ajaa" kotkot katon alle eli sateensuoja pitää olla! Kanaa ei pidä verrata luonnonlintuihin...esim.: kyyhkyhän kylpee vedessä, mutta kana ei!
Hellan lettas

Re: kanan kastuminen

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Joskus oikein huolestuttaa,kovan ukkoskuuron sattuessa,kun tuntuu etteivät menisi millään kanalaan kuivaan ja lämpöiseen,,tihkusateessa meillä kyllä jaloittelevat ja nyt kun on märkää,oikeen kahlaavat vasilätäkössä :smt017 vaikka olisi kuivaakin paikkaa tarjolla.Nyt olen jo mennyt ajamaan kanat sisälle ,enkä ole päästänyt,jos ulkolaidun on kovin veden vallassa.Miten helposti nuo saattavat sairastua nuhaan tms,kun tuntuu joskus ,että luulevat olevansa ankkoja ,enemmän kuin kanoja. :smt017 :smt017
TopiKukko

Re: kanan kastuminen

Viesti Kirjoittaja TopiKukko »

Jos kanat kastuu pahoin , niin mihin toimenpiteisiin pitäis alkaa?.
Hellan lettas

Re: kanan kastuminen

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

TopiKukko kirjoitti:Jos kanat kastuu pahoin , niin mihin toimenpiteisiin pitäis alkaa?.

Fööni? :smt040
Meillä könyävät sitten lämpölampun alla,kun pikkuisempien tipien takia siellä sellainen killittää :smt048
juujuu

Re: kanan kastuminen

Viesti Kirjoittaja juujuu »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Kanat hakeutuvat luonnostaan suojaan sateelta, jos/kun niillä on semmoinen mahdollisuus tarjolla. Pieni tihkusade menettelee varsinkin aikuisille yksilöille, mutta vähänkään reilumpi sade "ajaa" kotkot katon alle eli sateensuoja pitää olla! Kanaa ei pidä verrata luonnonlintuihin...esim.: kyyhkyhän kylpee vedessä, mutta kana ei!

Mistähän johtunee sitten miun silkkien oleilu sateessa päähine ihan märkänä vaikka olis hyvä mahdollisuus joko mennä mökkiin tai
muuten suojaan Nämä eivät ainakaan mene sateelta suojaan ja olen antanut olla sateessa enkä hätyytä sisälle En edes ole aina tontilla kun vettä alkaa ropista taivaan täydeltä
Hellan lettas

Re: kanan kastuminen

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

juujuu kirjoitti:
HiltaHelikopteri kirjoitti:Kanat hakeutuvat luonnostaan suojaan sateelta, jos/kun niillä on semmoinen mahdollisuus tarjolla. Pieni tihkusade menettelee varsinkin aikuisille yksilöille, mutta vähänkään reilumpi sade "ajaa" kotkot katon alle eli sateensuoja pitää olla! Kanaa ei pidä verrata luonnonlintuihin...esim.: kyyhkyhän kylpee vedessä, mutta kana ei!

Mistähän johtunee sitten miun silkkien oleilu sateessa päähine ihan märkänä vaikka olis hyvä mahdollisuus joko mennä mökkiin tai
muuten suojaan Nämä eivät ainakaan mene sateelta suojaan ja olen antanut olla sateessa enkä hätyytä sisälle En edes ole aina tontilla kun vettä alkaa ropista taivaan täydeltä

Nii-in Meillä siis samanmoiset "vesilinnut" ,mutta oon ottanu tavaksi hyökätä kaarastamaan ne sisälle,kun eivät ite tajua(tosi kovalla sateella vasta tajuaa)vaikka ,enhän minäkää joka ripsauksella kotona ole.. :oops:
reiv

Re: Kanat vesisateessa??

Viesti Kirjoittaja reiv »

Omat kaupan munista kasvatetut kanat eivät näytä välittävän sateesta. Kukko menee kovimman sateen alkaessa koppiin, mutta kana jää pyörimään ulos, joskus levähtää puun alla jossa sade ei käy yhtä kovasti niskaan, mutta kohta kukkokin tulee kopista mukaan raapimaan maata auki. Mulla ei ole mitään lamppuja lämmittämässä, ja miksi menisin sulkemaan niitä koppiin jos kerta tekee mieli olla sateessa? Käsittääkseni kanan perusmetaboliataso on senverran korkea että jos ruokaa on saatavilla, niin ne kuivuvat hyvin nopeast kun menevät orrelle.
Vastaa Viestiin