Nokkimisesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Helinä

Nokkimisesta

Viesti Kirjoittaja Helinä »

Onko tavallista, että olemassa olevan lauman kanat saattavat nokkia uuden tulokkaan hengiltä.Minulla oli ennestään kaksitoista kanaa ja yksi iso kukko, lisäsin sinne viisi uutta kanaa ja yksi riepoteltiin heti hengiltä ja muita kiusataan edelleen.Ovat olleet yhdessä vasta viidettä päivää.
Tilaa on riittävästi kaikille eikä ruuasta ole pulaa
The Kekkonen

Re: Nokkimisesta

Viesti Kirjoittaja The Kekkonen »

Välien selvittelyä tulee aina väkisinkin kun laumaan uusia tulee,meillä ainakin ja varmaan kaikilla kanallisilla kanssa immeisillä..
Mut että hengiltä oisi nokittu niin ei meillä ainakaan,hirmu hyvin yleensä sopeutuneet..Ruoka-aikaan muutama astia enempi ja vähän kauemmaksi
toisistaan ja orsi tai kaksi lisää..Luulisin että parissa viikossa asettuu :smt001
Helinä

Re: Nokkimisesta

Viesti Kirjoittaja Helinä »

Kiitos neuvoista, laittelen lisää orsia ja lisään ruoka-astioita niin kai ne siitä rauhoittuu;)
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 334
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Nokkimisesta

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Jos sinulla on kirkkaat valot niin laita himmeäksi tai muutamaksi päiväksi vallan ilman keinovaloa. Paitsi sen aikaa pidät kun olet itse paikalla, ruokkimassa tai muuten. Tämä on ainakin itselläni rauhoittanut tilannetta kummasti.
Anna

Re: Nokkimisesta

Viesti Kirjoittaja Anna »

Tuo valon määrä on varmaan hyvä. Itse pidin 2 maatiaista verkolla erossa HY-brown kanasta usean päivän. HY ei olisi halunnut hyväksyä näitä uusia. Kävi päälle kuin yleinen syyttäjä.
Hilu

Re: Nokkimisesta

Viesti Kirjoittaja Hilu »

Kysäisenpä oman kysymykseni tässä ketjussa jos joku osaisi neuvoa. Minulla on 10 kanaa ja kukko. Ei uusia tulokkaita vaan ovat eläneet keskenään jo kauan. Tänä talvena sulkasadon jälkeen yhdellä kanalla on kaulassa kohta missä ei ole höyheniä ollenkaan eikä siihen ole kasvanut mitään. Sen mitä olen talvella seuraillut kanasia niin kukaan ei ole ketään ahdistellut tai nokkinut. Mistä tuollainen voi johtua? Vai ahdistelevatko sitä yhtä kuitenkin vaikka en ole koskaan nähnyt. Ruoka-astioita on reilusti ja orsillakin tilaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nokkimisesta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onkos se kalju laikku kaulan vai niskan puolella? Jos se on niskan puolella, niin se johtuu yleensä kukosta :smt047 eli kyseessä olisi silloin kukon lempikana.
Hilu

Re: Nokkimisesta

Viesti Kirjoittaja Hilu »

Kalju kohta on kaulan puolella. Nyt olen tehny kyllä sellaisen havainnon parina iltana että orrella ollessa kukko istuu aina tuon kyseisen kanan vieressä.
Annir85

Re: Nokkimisesta

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Mulla on kanssa kaksi kanaa joilla on kaulassa kalju läntti. Toisella ollut jo n.1,5kk-2kk ja nyt kun katsoin sitä taas, niin uudet höyhentupet oli kasvanut tässä parinpäivän aikana. Tänään huomasin, että toisella kanalla on "kaljuuntuminen" alkanut samassa kohtaa. Mitään öttiäisiä ei kanoissa ole, eikä ole rakenteistakaan löytynyt (kop-kop...koputin puuta), täysi mysteeri tuntuu olevan. Jos keksit/joku keksii mistä johtuu, niin pistähän tänne viestiä :smt002
Ruokinta pitäis olla kohdillaan ainakin.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nokkimisesta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kaulan kaljuun kohtaan voisi hakea selitystä hankautumisesta, esim. liian korkealla olevan ruokakupin reunaan. Mutta jos muut kanat ovat saman kokoisia ja niillä ei ole ongelmaa, niin selitys ontuu. Myös ulkoloisia esiintyy yleensä useammalla kuin yhdellä kanalla. <Tämän yleistyksen voin kyllä itse kumota, koska olen löytänyt ulkoloisia vain yhdeltä yksilöltä. Joku ulkoloinen on semmoinen, että se elelee nimenomaan kaulan alueella, ihon sisällä, jos en ihan väärin muista.

Josko kukko on kuitenkin syypää...joskus niiden hellyydenosoitukset ovat vähän outoja. Höyhentennyppijällä saattaa olla puute esim. eläinvalkuaisesta eli ruokavalio kannattaa tarkistaa ja tarjoilla mahdolliselle nyppijälle esim. verilettuja. Kukolle herkkujen tarjoilu voi olla aika vaikeaa, kun se tarjoilee kaiken kanoilleen<---tästä syystä varsinkin näin keväällä voisi eläinvalkuaisesta olla puutetta.
Annir85

Re: Nokkimisesta

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

No meillä kukko kyllä ahnehtii ensin itse ruokaa kupuunsa ja sitten vasta kutsuu rouvat syömään :oops: , meillä saavat kalaa ja lihaa pari kolme kertaa viikossa, ja raejuustot yms.päälle. Rehua koko ajan tarjolla. Kippoihin ylettyvät ihan pikkutiputkin, että ei voi siitäkään olla kiinni. Kanoja sylittelen päivittäin ja samalla tutkin ötököiden varalta, mitään ei ole löytynyt. Vitamiinia saavat joka toiseen/kolmanteen juomaveteen. (puuroa, keitettyä perunaa, jyviä, vihreää, ruoan jämät itseltä ja naapurista, kalkit ja sorat kuuluu ruokavalioon). Eläinproteiinin määrää lisäsin talvella kun se yksi kukkotipu nyppi itseään, sillä tosiaan korjaantui se ongelma.
Vastaa Viestiin