Kysymyksiä aloittelijalta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pikku_tipunen

Kysymyksiä aloittelijalta

Viesti Kirjoittaja pikku_tipunen »

Moikka! :smt006 Täällä olis 16-vuotias tyttönen, joka on jo pitkän aikaa ollut kiinnostunut kanoista, mutta omia ei ole ikinä ollut

Ollaan ajateltu ehkä hankkia kanoja, ainakin kesäksi. Ja kysymyksiähän minulla riittää! :smt003

1)Mikä rotu olisi paras aloittelijalle, joka kuitenkin tuottaisi munia sopivasti omaan käyttöön ja olisi vielä aika "lihakas" jos menisi pataan?
2) Meillä on vanha navetta jonka "karjakeittiöön" voisi tehdä kanojen asumuksen. Pitääkö seinät jotenkin kalkita ja se suurinpiirtein on? tarvitseeko kanat jonkun lämmitysjutun vai pärjäävätkö kesän ilman?
3) pitääkö kanoilla olla aitaus vai voiko niitä pitää pihalla vapaana? meillä on omakotitalo ja iso piha, eikä vieressä oleva tie ole todellakaan vilkas.. Navetan yhteyteen on aika vaikea saada aitausta, joten voisiko tehdä niin, että olisi pieni aitaus jossa olisi suora yhteys kanalaan ja sitten olisi muualla isompi aitaus jossa olisisvat päivät ?

No siinä on ainakin alustavasti kysymyksiä, mutta lisää on tulossa kunhan päähän tulee :)
pikku_tipunen

Re: Kysymyksiä aloittelijalta

Viesti Kirjoittaja pikku_tipunen »

Niin ja mistä niitä kotkottajia kannattaisi hankkia? Pystyykö jostain suuresta kanalasta ostamaan pois meneviä vanhoja kanoja? Ja kannattaako se?

Anteeksi jos on tyhmiä kysymyksiä :oops:
Eme

Re: Kysymyksiä aloittelijalta

Viesti Kirjoittaja Eme »

1) Itse suosittelisin aloittelijalle maatiais-rotuja, jotka ovat suhteellisen kestäviä ja vähään tyytyväisiä. Itselläni ei tosin ole muita ollutkaan, niin en osaa vertailla.
2) Säännöllinen kalkitseminen on suositeltavaa, koska kalkkimaali desinfioi seiniä ja vähentää näin pöpöjä ja loistartuntamahdollisuuksia. Kalkkimaalia voi itse sekoittaa rautakaupasta ostettavasta kalkista ja vedestä. Siihen löytyy ohjeita hakutoiminnolla. Huomaa kuitenkin kysyä rautakaupasta, mikä kalkki soveltuu kalkkimaalin tekoon, esim. tavallinen puutarhakalkki ei käy.
3) Kanoja voi pitää pihalla vapaana, jos petoeläimiä ei ole alueella paljoa. Laumanjohtajana ärhäkkä kukko myös suojelee vapaana laiduntavia kanoja. Jonkinlainen häkki kannattane kuitenkin olla varalta, jos alueella liikkuu toisinaan petoeläimiä. Itselläni kanat ovat vapaana pihalla vain silloin, jos olen itsekin kotona. Jos lähden käymään jossakin, laitan kanat aina häkkiin. En osaa sanoa, kuinka kanojen paimennus kauempana sijaitsevaan häkkiin onnistuisi, mutta varmaan ne siihenkin oppisivat. Joka tapauksessa suosittelen kyllä tekemään sen pienemmän häkin, johon kanat pääsevät vapaasti kulkemaan. Tämä pienempi häkkihän voisi sitten olla katettu, jolloin ne saisivat ulkoilla myös muuttolintuaikaan. Kattamattomassa tarhassahan ulkoilu sallitaan vasta 1.6. alkaen.
4) Kanoja voi ostaa tuotantokanaloista tai sitten muilta kanoja pitäviltä ihmisiltä. Kannattaa seurata tuota markkina-aluetta ja voit myös ottaa suoraan yhteyttä esimerkiksi kasvattajien yhteystiedot- otsikon alta löytyvän kasvattajalistan ihmisiin. Näin keväällä voi olla hankala saada aikuisia munivia kanoja, nyt on kuitenkin "sesonki", mutta aina kannattaa yrittää.

Ja tyhmiäkin kannattaa kysellä, kysyvä ei tieltä eksy :smt001
pikku_tipunen

Re: Kysymyksiä aloittelijalta

Viesti Kirjoittaja pikku_tipunen »

Kiitos tosi paljon! :smt001
pikku_tipunen

Re: Kysymyksiä aloittelijalta

Viesti Kirjoittaja pikku_tipunen »

Minkä ikäisiä kanoja kannattais ostaa?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kysymyksiä aloittelijalta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Se riippuu siitä mitä haluat. Jos haluat munia heti niin munivia tai juuri munintansa aloittavia mutta jos munan tulolla ei niin kiire niin iällä ei ole väliä. Pikkutipujen hoitaminen on sitten vähän työläämpää ja tarkempaa.
Minä suosittelisin munintahybridejä, niitä loppuun munitettuja tai juuri munintansa aloittelevia. Ei niissä hirveästi lihaa ole mutta paljon enemmän kuin maatiaisissa. Eikä ne haudo vaan pukkaavat munia. Oppii hoitamaan kanoja ja voi sitten miettiä rauhassa mikä/mitkä rodut on se omin.
Kilttikin kukko pitää hyvää huolta parvesta, itse en ikinä pitäisi mitään vihaista tai edes ärhäkkää kukkoa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin